Forældrebrev,1.KLASSE,MAJ,2004

 

 

Til forældrene i 1.klasse

 

Først tak for de mange gode og positive forældresamtaler vi har haft med jer. Vi føler begge, at  I forældre er meget postive og opbakkende, hvilket er de optimale rammer til en lærerig og givende skolegang for børnene.

 

Tirsdag og onsdag i denne uge samt hele næste uge er jeg ikke i klassen.  Jeg skal lave skoleblad samt på Fuglsøtur med 5.klassen. Det kommer dog ikke til at betyde det store for klassen mht. fremmede vikarer, da Jette tager over i mange af timerne.

Nu på onsdag er det 9.klasserne sidste skoledag og dagen vil som den plejer være præget af sjove aktiviteter for klasserne. Klassen skal møde til sædvanlig tid, dvs 8.35 - 12.35 og Jette er med klassen hele dagen.

Ugen efter, uge 22, er emneuge for alle skolens klasser. 1.klasse skal, som Jette har skrevet herunder, lave en masse spændende aktiviteter omkring troldeemnet.

 

I matematik vil jeg satse på at vi inden ferien får gjort vores matematik bog færdig.  Vi er kommet langt i den, så det bliver vist ingen problem.  Vi træner dagligt i plus og minusstykker i hovedet samt øver tallene 1-100. I må meget gerne sende lidt regnestykker henover middagsbordet  - børnene kan godt lide denne udfordring.

Jeg vil her inden sommerferien også lære dem metoden (algoritmen) til at lægge tal sammen under hinanden - i første omgang uden 10´er overgang, senere med denne overgang.  Systemet lægger godt nok meget op til at børnene selv udvikler deres metode, men jeg er af den opfattelse at de er bedst tjent med at få en hel præcis ”opskrift” på hvordan det kan gøres.  Træn gerne disse plusstykker med dem når I har tid og overskud - jeg bruger den samme metode som ”da vi selv gik i skole” :)

 

 

Jeg lægger løbende indlæg ind på 1.klasses klasseside på skolewebsiden.  Kig gerne ind forbi engang imellem - der er fotos af klassen, fra arrangementer samt alle forældrebrevene.

 

Husk at vi har forældre-børne arrangement søndag den 6.juni -  Information om indholdet kommer snarest.

 

Venlig hilsen

Kim

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Uge 22 er emneuge for hele skolen. I 1. klasse vil vi bruge ugen på at afslutte vores troldeemne.

 

Vi skal være sammen med 4. a hele ugen, og øve os i at samarbejde både to og to og i lidt større grupper. Hver enkelt elev fra klassen vil blive tilknyttet en elev fra 4. kl.

Der vil hele ugen være tre lærere på gruppen, - Carl, Inger og jeg.

Ugen vil veksle mellem kreative og mere danskfaglige aktiviteter.

Vi skal tilbringe en del tid i håndarbejds - og i billedkunstlokalet. Der skal fremstilles trolde, kulisser til dukke/troldeteater og alle elever skal lave/opføre et lille teaterstykke.

 

Mandag:

1.       modul: Hold 1 videofilm/ Hold 2 introduktion til troldesyning

2.       modul: Hold 2 videofilm/Hold 1 introduktion til troldesyning

5.  lektion: Troldesyning

 

Tirsdag og onsdag:

Vi mødes i billedkunst til fælles morgensang. Begge klasser er samlet fra morgenstund og vi arbejder med trolde.

Desuden vil der være mulighed for at vælge blandt følgende aktiviteter i løbet af dagen. (Det kan være, at man lige skal vente på at få lidt hjælp eller bare trænger til at sidde lige så stille et øjeblik.)

-          højtlæsning

      -    tegneserie

-          skrive troldehistorie/børnestave til fælles læsebog 

-          kulisser

-          skrive en sang på melodien ”Oppe i Norge….”

 

Torsdag:

1.       modul: Hold 1 i skolekøkken bager boller/ Hold 2 Troldelege ude

2.       modul: Hold 2 i skolekøkken bager boller/ Hold 1 Troldelege ude

5.       lektion: Højtlæsning fælles for alle

 

Fredag:

1.       lektion: Alle forbereder sig på at opføre sine små teaterstykker.

2.-3. lektion: Opførelse af teaterstykker

4.-5. lektion: Vi afslutter ugen med en fælles hyggestund. Der vil bla. blive spist boller/saftevand. Alle vil kunne spise sig mætte, så har I det ok med

 at frokosten står på hvidt brød, kan I slippe for madpakken denne dag.

 

Jeg glæder mig til en spændende uge med de to klasser.

 

Vi er i staveordsmappen nået til ordet

”havde”.  Alle ord i mappen frem til ”havde” har været lektie.

 

Troldehilsen fra Jette