Til
forældrene
Vi
er så småt gået i gang
med lidt
systematik stavetræning.
Børnene
har fået en mappe med skriveark.
Ordene,
som både skal øves skrevet og stavet, omfatter de mest brugte ord i det
danske sprog.
Nogle
af dem er svære, men vi tager det stille og roligt.
Den
tomme linie mellem ordene skal bruges til at skrive en sætning, hvor det netop
skrevne ord indgår.
Jeg
vil også lægge vægt på, at bogstaverne skrives på den rigtige
måde/bevægevej.
Det
kan blive en indviklet sag at skulle skrive sammenbunden skrift om et par
år, hvis man f.eks. skrive bogstavet ”e” eller ”j” nedefra.
Vi
vil dagligt bruge tid til fælles at lege/snakke/stave/læse ordene. Der bliver
også mulighed for at bruge ordene i vendespil.
Vi
er nu godt i gang med vores fredagshæfte. Det er en stor succes. Børnene
gør sig meget umage. Mange kommer allerede dagen efter at nyt emne er skrevet
i lektiebogen og afleverer det færdige resultat.
Der
er nogle ganske få regler for fredagshæftet.
-
Der skal tegnes og farvelægges en tegning til teksten.
-
Skriver man på to sider, skal man også tegne på to sider.
-
Fylder teksten mere end to sider, skal resten af teksten skrives på
løse ark. Jeg skal nok sørge for, der ligger nogle bagerst i hæftet.
-
Der skal skrives med ”små” bogstaver. Efter punktum og ved egennavne
benyttes stort bogstav først i ordet.
Vi
er nået til side XXX i b-bogen, og til side 47 i matematikbogen.
Vi har i klassen rigtig mange små
letlæselige bøger fra skolebiblioteket, som børnene dagligt låner med hjem.
Det har desværre betydet, at der ind imellem er sket forvekslinger med
almindeligt hjemlån, så bøger er afleveret forkert enten i klassens
bogkasse eller på biblioteket. Fremover låner børnene kun de ”store” bøger
på skolebiblioteket og de ”lette” bøger i klassen.
Grunden
til at jeg har valgt at have så mange småbøger i klassen er, at en uge er
længe at vente med at bytte en bog man allerede har læst flere gange, og
jeg vil gerne give børnene optimale muligheder for at læse/låne når behovet
er der.
Vi
bruger i øjeblikket en del tid, både i Jettes og Kims timer, på at få lidt
styr på scrapbogen.
Vi
har syltet alle de små sjove bidrag så længe, at det nu er en større opgave.
Der
skal sorteres, klippes til, limes ind og dekoreres, men det er anstrengelserne
værd.
Forældrerådet
og vi var samlet til møde her i sidste uge.
Vi
snakkede om forskellige ting omkring klassen og forældrerådet fik valgt Tom ( Kristoffers far) til kontaktperson / formand for
forældrerådet.
Herudover
fik sat en dato til det næste forældre/
børnearrangement.
Det
bliver en eftermiddag til Lynghøjen i Selling søndag den 6. juni 2004.
Nærmere
informationer om turen kommer fra forældrerådet senere.
Efter
Påske går vi i gang med et fællesemne omkring ”trolde” . Vi skal i et par uger arbejde på kryds og
tværs med emnet i mange af både Jettes og Kims timer.
Efter
påske lægger vi ud med 2. ombæring af forældresamtalerne. Det bliver
afholdt på dagene den 21/4 og den 26/4. Tilmeldingsseddel følger efter
påske.
Tilbage
kun at ønske alle en rigtig god påske..
Venlig
hilsen
Jette
og Kim