Allerførst tak for nogle positive og
konstruktive skole/hjem-samtaler.
En af forudsætningen for et godt og frugtbart
samarbejder er fokus på barnet og interesse for skolearbejdet, og det bar
samtalerne præg af. Vi er, præcis
ligesom jer, altid lidt spændte til de første samtaler. Hvad er det nu for
nogle forældre, vi har ”fået”. Vi må sige at være vældig godt tilfredse, og
ser frem til et behageligt samarbejde med jer om jeres børn.
Vi var vist ikke for gode til at gøre
opmærksom på indbetalingerne til klassekassen, derfor hænger det lidt. I må
gerne sende pengene med børnene i skole, så sørger vi for, I får en
kvittering med retur
Skolens trivselsuge gik fint. Børnene i
1.klasse gav også udtryk for bagefter at de havde haft en sjov uge. Vi lavede
mange forskellige aktiviteter i løbet af ugen – bla trin for trin,
klasseregler, tillidsøvelser, bagning, massage og lege. Sidste dag havde vi
besøg af vores venskabsklasse 5.klasse. Først legede vi en masse lege
udenfor – bagefter spillede vi an masse hyggelige spil sammen. Det blev en
hyggelig dag som sluttede en god og givende trivselsuge.
Vi har sendt klassereglerne med hjem – og
disse kan også ses på klassens hjemmeside sammen med forskelligt andet
omkring klassens liv.
Hadsten Fjerkræklub har kontaktet os angående
en udstilling i klubben. De vil pynte deres udstillingslokaler med
børnetegninger fra kommunes 1. klasser. Vi syntes begge, det var en god
ide, og børnene er nu i gang med deres produktioner.
Det kniber meget med at få lavet
læselektierne hjemme. Et hold forældre gav direkte udtryk for, at de ville
foretrække læsebogen, det var til at forholde sig til. Min pædagogiske
vinkel på den ”frie” lektie var en meget stor grad af differentiering.
Læsebogen kan være for let for nogle og for svær for andre. Men omfanget af
manglende læsning taget i betragtning, vil jeg tage fat i læsebogen. Dog
gælder stadig at børnene skal læse hver dag, også de dage der ikke er
noteret en tekst fra læsebogen.
I klassen har vi en kasse med letlæselige
biblioteksbøger. Børnene kan dagligt bytte bøger her. Jeg gør hver dag
opmærksom på, at de gerne må bytte bøger, men det er deres eget ansvar at
”gå” i kassen og finde nogle. Kassen bliver jævnligt fornyet efterhånden
som børnene bliver bedre læsere.
Mange forældre spurgte, hvordan de skulle
gribe læselektien an derhjemme.
Jeg vil forsøge at udarbejde en
”læsevejledning”, som man kan benytte, hvis man har lyst. Ungerne får den
med hjem, så snart den er klar.
Skoleboden fungerer nu igen som tidligere. Børnene stiller sig i kø
for deres indkøb. Vi vil endnu engang gøre opmærksom på, at skoleboden er
tænkt som en mulighed for at købe lidt mad, hvis køleskabet er tomt søndag
aften, eller man kom lige sent nok ud af fjerene. Udbuddet er derefter –
hvidt brød-cacao-juice . . . . I øvrigt går ungerne glip af fællesskabet i
spisepausen. Der bliver bla. læst op og fortalt historier.
Efter en skolestart hvor børnene var ”overeksemplariske”, er flere
af dem begyndt at søge grænser. Det er naturligt nok – men også lige så
naturligt at vi som voksne må gå ind og være mere styrende. Vi prøver
generelt at få børnene til at være bedre til at styre sig selv og bruger i
den forbindelse meget klassereglerne, som de selv lavede i trivselsugen.
Uden at det skal høres som noget problem, er vi dog blevet nødt til at tage
lidt ”hårdere” midler i brug. Derfor er flere blevet henvist til en kortere
afkøling udenfor døren og en gruppe af børnene bliver afhentet udenfor
efter hvert frikvarter. Vi håber disse initiativer bremser børnenes livlighed
en smule.
Husk stadig at hvis I har noget i vil snakke med os om, er I altid
velkomne til at slå på tråden eller sende en mail (mailadresserne kan ses
på skolens website)
Venlig hilsen
Jette og Kim