Forældrebrev,3.KLASSE,SEPT,2005
Tekstboks: Til forældrene 

Så er skoleåret i fuld gang igen. 
Vi håber, at I alle har haft en dejlig sommerferie. 

Vi har begge glædet os til at komme i gang igen sammen med jeres børn, derfor var det ekstra dejligt at møde en flok forventningsfulde og glade børn første skoledag.

Børnene har som ”opvarmning” til 3. klasse læst deres postkort og fortalt om deres ferieoplevelser. Kortene pynter nu fint på opslagstavlen og vil senere pynte i scrapbogen. 

Så blev det endelig tid til vandrehistorien. Den fornemme roman har været vores læsebog her i starten af skoleåret. Der var ingen tvivl om motivationen. De var meget stolte og spændte på at læse den. Tak for jeres hjælp.

De sidste to uger  har vi haft et lille læsekursus for lige at komme ordentligt i gang med læsningen igen. Der har virkelig været arbejdsro. Børnene har nydt at kunne læse uden afbrydelser. Det har været en fornøjelse.

Vi har lagt lidt hårdt ud med lektier i år, men  børnene går nu i 3. klasse og der stilles større krav til dem.

I dansk vil lektien ikke længere kun være øvelse i læsning, vi skal også have indholdet med. 
I løbet af året vil børnene blive præsenteret for mange ”De små fagbøger”, alle omhandlende et land. De har været meget begejstrede for den første om Island, og med engagement fortalt om alt de nu vidste om Island.
Der er en del svære ord, og I må meget gerne hjælpe med læsningen, hvis børnene spørger, eller I selv bliver nysgerrige. 

I matematik er vi startet året fint op. Børnene arbejder godt og koncentreret med vores grundbog. 
Jeg går dog med nogle overvejelser om at skifte matematiksystem.  Det bunder i flere aspekter. For det første synes jeg sigma-systemet generelt i nogle opgavetyper, kan være lidt svært for en del elever. For det andet skifter flere og flere matematiklærere på skolen over til et andet system som hedder ”kolorit” – et både nyere og meget spændende samt indbydende matematiksystem.  
Som sagt overvejer jeg stadig, så hvis nogle af jer har nogle vinkler til det, hører jeg gerne nærmere.

Vores almindelige computerrum ved mediateket er blevet nedlagt. I stedet har vi fået etableret 2 mobile PC-vogne med 12 bærbare computere.  De er blevet klar i denne uge og vi skal i de kommende uger prøve vores nye system i 3.klasse.  Vi har blandt andet fået en del nye spændende matematikprogrammer som vi glæder os til at prøve.

Vi har set tegnefilmen ”Prinsen af Egypten” og skal med udgangspunkt i filmen arbejde med genrerne skriftlig genfortælling og tegneserie. Vi får også en snak om Moses og det gamle testamente.  Vi havde en hyggelig fredag og skal huske at sige tak til jer der sendte lidt kage og guf med.  


I næste uge starter vi et kr.doms-emne ”Vi holder fest”. Vi skal lære om de mange fester, højtider og mærkedage, vi fejre i årets løb, i hjemmet, i skolen og i kirken. (Fødsel, dåb, konfirmation, bryllup, advent, jul, Helligtrekonger, kyndelmisse, fastelavn, påske, pinse, bededag, osv.)Hvorfor har vi højtiderne, hvor kommer traditionerne fra? Hvordan markeres de kirkelige højtider? Børnene får udleveret en bog, som også vil fungere som læsebog.

I N/T er vi startet op med at arbejde med insekter omkring os. Børnene er meget engageret i emnet og vi lavet et terrarium i klassen til de mange indsamlede dyr.
I vores nye fag historie skal vi til at starte vores første store emne op, nemlig dinosaururtiden. Den kommende måneds tid vil vi arbejde med emnet som kommer til at gå lidt på tværs af fagene.
Vi vil fx inddrage natur/teknik timerne i perioden.  Vi vil så senere når vi skal have et større n/t emne, inddrage historietimerne, så regnestykket kommer til at passe i sidste ende. 

I perioden indtil efterårsferien, satser vi på stadig at kunne være ude i idrætstimerne. Vi har forskellige slagboldspil samt begyndende atletiktræning.  Giv gerne børnene lidt ekstra tøj med til idræt, da vejret nok ikke altid vil tilsmile os med høj solskin.  
Vi synger hver dag et par sange fra vores sangmappen. ”Jeg er havren” og ”Sensommervisen” er kommet til efter ferien. Sangene vil ikke længere altid være læselektie. Børnene er ved at være så dygtige til at læse, at vi sagtens kan lære dem ved at synge dem i klassen.

Lektiebogen er som sædvanlig børnenes tro vandresvend. Alle lektier står i den. Her i starten af skoleåret, er det en god ide lige at minde børnene om at kigge i den, indtil det igen er rutine. (Tredje engelsktime havde 6 elever IKKE lavet deres lille lektie!!!)

Der er en del byggeri/byggerod på skolen i øjeblikket, og vores bibliotek er en del af dette ”kaos”. Vi er blevet lovet mulighed for biblioteksbesøg i løbet af en uge eller to. Børnene skal på biblioteket om fredagen her i 3. klasse.

Vi har haft klasseforældrerådsmøde den 5.september. Vi havde et både godt, givende og langt møde hvor vi blandt andet fik lavet dagsordenen til det kommende forældremøde som kommer til at ligge onsdag den 5.oktober 2005 kl. 19.00.  Indbydelse følger.
Sæt også kryds i kalenderen ved vores skole-hjem samtaler der kommer til at ligge hhv. 15. og 21. november samt en lejrskoleaften den 14.november.
Vores lejrskole går til Hirtshals og bliver den 1-3.november 2005.  Vi vender tilbage med mere information om denne.
Når vi er ved aktiviteter i 3.klasse, kan vi fortælle at vi i disse uger er ved at lave en lidt anderledes udgave af vores årskalender.  Vi laver en 12 sidet kalender hvor vi putter alle 3.klasses aktiviteter og større skoleaktiviteter på.  Børnene har så været ved at lave fine tegninger som kommer til at pynte kalenderen og vi sætter selvfølgelig også deres fødselsdage på kalenderen.

Kasper har sendt klassen en lang mail. Han har det godt på Færøerne og har oplevet meget den korte tid han har boet der. Kaspers mailadresse:  kogt.dk@c.dk 

Onsdag, torsdag og fredag i denne uge er Jette her ikke. Børnene ved præcis, hvad de skal lave. I næste uge er Kim her ikke, hvilket betyder vikar i alle de timer. Der er lavet en grundig plan til vikarerne.

Sensommerhilsen fra Jette og Kim