|
Forældrebrev
Først lige
et godt nytår til jer alle sammen. Her efter
nytår har vi indvilliget i at skifte klasselokale med 2.klasse indtil vinterferien. Vi er
således kommet over i lokale 1 i den gamle skolebygning.
Som det blev nævnt i skrivelsen før jul, er det et forsøg på at hjælpe
Jette som er klasselærer for 2.klasse, og som har haft helbredsmæssige problemer i dette
skoleår. Vi ved ikke om det kan hænge
sammen med noget i lokalet, men omvendt har ingen af børnene i 2.klasse haft problemer.
Bygningen er blevet undersøgt og der kan ikke findes noget der kunne påvirke helbredet. Vi valgte derfor at prøve denne løsning for at
se om der kom ændringer hos Jette. Hvis vi
vidste der var noget galt i lokale 1 ville vi selvfølgelig aldrig sætte en anden klasse
derind så på den måde mener vi ikke at vi exprimenterer med børnenes (og vores)
helbred. Omvendt er
vi selvfølgelig meget obs på om nogle børn fra 5.klasse reagerer helbredsmæssigt i
denne periode, så vi noterer alt hvad der kan være i den retning. Hvis I som forældre oplever nogle ændringer i
børnenes tilstand, vil vi derfor meget gerne have en melding om det straks, så vi kan
vurdere sagen udfra det. Aftalen går
som sagt til vinterferien og regner derefter med at rykke tilbage til lokale 7. Børnene har tilpasset sig fint i deres nye
omgivelser og virker generelt til at trives godt sammen med de mindre elever i den gamle
bygning. Her før jul
var vi jo så heldige ( og dygtige J ) at få lidt uventet hjælp til klassekassen og
evt en kommende lejrskole i 6 .klasse. Som I
ved vandt vi 1.præmien i en kommunal
konkurrence i IT- programmet medi8tor. Flere af jer var nede i kulturhuset til
overrækkelsen - desværre kunne jeg ikke nå
at varsko alle da jeg selv fik meldingen klokken 20 dagen før
på vej ud af
døren. Præmien var 7000 gode danske kroner
og begrundelsen for at 5.klasse skulle have dem, var at det var de mest forskelligartede
og alsidige projekter de havde fået ind. Lige før
jul havde vi så også vores teatertur til Århus. De meldinger
vi har fået fra børnene bagefter har kun været ovenud positive . Vores egne erfaringer
var også at vi havde en god tur med en flok søde og ansvarlige
børn. Århusturen: tryk her
I
matematik arbejder vi fortsat med Sigma og de emner som bogen byder ind med, og det er mange her i 5.kl. Lige inden jul startede vi
med at arbejde med stoffet på en lidt anden måde. I fællesskab tager vi en kort
introduktion til emnet, derefter arbejder eleverne i grupper med at få læst og
forstået regler og forklaringer og at få løst de tilhørende opgaver. Det er
gruppens ansvar at sørge for at alle forstår hvad det drejer sig om, men de kan
selvfølgelig hente konsulentbistand hos mig. Undervejs kan det være nyttigt med lidt
fælles opsamling og vi runder også af i fællesskab. Fordelen ved at arbejde på denne
måde er bl.a. at den enkelte elev bliver mere ansvarlig for sin egen indlæring. Det er
ikke helt så let at forfalde til dagdrømmeri og så bagefter melde ud at det her kan jeg
ikke finde ud af. Børnene bliver også presset til at udtrykke sig mundtligt omkring
matematikken hvad enten de skal give en forklaring til en kammerat eller stille et
opklarende spørgsmål. Set fra
lærerside frigør arbejdsmetoden flere ressourcer til de elever der virkelig har brug for
ekstra hjælp, samtidig med at det er en udfordring til dem der generelt synes matematik
er nemt. For en ting er at løse opgaver, en anden at formidle forståelsen til en anden.
Vi vil også i den næste tid bruge denne arbejdsmetode og hen ad vejen udvide den til at
grupperne selv skal give hinanden lektier for, da ikke alle arbejder lige hurtigt. Dog vil
vi have en fælles deadline. De fleste
er kommet godt i gang med hjemmeregning og mange synes det er sjovt. Vi arbejder løbende
med opstilling og orden og med at overholde afleveringsfristen. Hjemmeregning drejer sig
dels om træning og repetition af tidligere opgavetyper, dels om at disponere sin tid. Det
er altså en god ide at se på sin hjemmeregning i god tid, så der er tid til at spørge
hvis der er noget som er svært.
Passer og vinkelmåler er almindelige arbejdsredskaber i matematik og skal helst være i tasken hver dag Engelskundervisningen
glider støt og roligt fremad. Efterhånden er vi nået til et niveau, hvor mange af
børnene frimodigt kaster sig ud i længere sætninger og små forklaringer på engelsk.
En rigtig god oplevelse for alle parter. Vi arbejder meget med at få en del
sætningsstrukturer helt på plads. Det gør vi bl.a. ved at det ikke er ok at svare med
enstavelsesord, men at der altid skal svares
med en hel sætning. Det kan virkeligt kunstigt når der fx bliver spurgt: Is it a
car? og svaret så omstændeligt skal være No, its not a car og
ikke blot et simpelt no, men det er de mange gentagelser af hele sætninger
der på sigt giver muligheden for en regulær samtale. Vi
arbejder meget med engelskbogen men tager også andre materialer ind. I december arbejdede
vi en del med engelske julesange, såvel de traditionelle som de mere nutidige. Med jævne
mellemrum bliver en popsang også så påtrængende at vi lige må arbejde den igennem,
for at se hvad den faktisk indeholder. De forholdsvis mange afstikkere til sange, lege,
opgaveark mm. betyder at vi sandsynligvis ikke kommer gennem hele bogen, men vælger ud
hvilke afsnit vi vil beskæftige os med. Det er ikke et udtryk for at
engelskundervisningen ikke rykker - blot at den rykker på andre områder også. Venlig
hilsen Lone & Kim
|