Hent selv
|
|
|||
Klasse-Rapport 5.klasse * September 2001
Elevsamtaler
I år er
skolen kommet endnu et skridt på vejen til at opfylde intentionerne i folkeskoleloven.
Der er blevet givet tid sådan at der kan holdes en ½ times elevsamtale med alle elever.
Samtalerne skal bruges til såvel faglig som social snak med eleverne. I 5. kl. har Kim og
Lone valgt at dele tiden mellem i sig. I praksis betyder det at eleverne vil blive taget ud af en lektion i 30
min. til en samtale med enten Kim eller Lone. Det er vores intention at få gennemført
samtalerne inden de første skole hjemsamtaler i november. Umiddelbart op til
samtalerne vil vi give en eleverne en seddel med nogle spørgsmål med hjem, så de får
mulighed for at dels at få at vide hvad vi gerne vil tale med dem om,
dels overveje hvad de evt. gerne vil tale med os om. Lektier
Selv om vi
nu er kommet i 5. kl. og synes børnene på mange måder er blevet både store, mere modne
og mere fornuftige kniber det stadigt gevaldigt med lektierne. Det er desværre ikke
usædvanligt at 6 8 elever ikke har deres hjemmearbejde i orden. Det er uheldigt
på flere måder dels for den elev som ikke er klar til timen og som derfor har sværere
ved at få fornuftigt udbytte af timen, dels for hele klassen da hjemmearbejdet ofte
danner udgangspunkt for dagens arbejde i skolen. Vi oplever jævnligt at måtte omlægge
undervisningen og foretage os noget andet end det planlagte fordi startgrundlaget ikke er
i orden. Vi har
snakket en del med børnene om det, bl.a. har vi appelleret til deres modenhed og fornuft.
Altså forsøgt at få dem til at forstå at de primært arbejder for deres egen skyld og
ikke for hverken at gøre jer eller os tilpasse. I situationen kan de godt forstå og vil
faktisk gerne gøre en indsats for at have styr på tingene. I praksis er de stadigvæk og
så nogle legebørn som ikke magter så meget som de gerne vil. Vi vil gerne appellere til
jer også om at hjælpe jeres børn med at få klaret lektierne. Ikke nødvendigvis ved at
sidde og lave dem sammen med dem, de fleste kan det meste selv, men ved at bede dem tjekke
lektiebogen hver dag (og måske lige selv kigge en gang imellem). De kan ikke huske deres
lektier, det er nødvendigt at tage lektiebogen frem hver dag! Lektierne bliver hver dag
skrevet op på tavlen og bliver stående til der kommer nye til. Har man været syg et par
dage kan man se på tavlen om der skulle være nogle lektier som man godt kan kikke på
til dagen efter. Vi holder
stadig rimeligt godt styr på hvem og hvad der glemmes, og sender glemmesedler ud med
jævnlige mellemrum. Disse sedler er ment som en service til jer så I har en chance for
at vide hvis lektierne i en periode skrider for jeres barn. Som I kan
se på invitationen har vi sat lektier på som et punkt til forældremødet. Vi vil gerne
høre fra jer hvordan i opfatter situationen omkring lektier. Hvordan er det med mængden?
Har I ideer til hvordan vi strammer op? Skal vi fortsætte med at sende glemmesedler hjem?
Mere??
Tunge
tasker
Igen i år
har børnene flere bøger og mapper end det er hensigtsmæssigt at slæbe rundt på hver
dag, taskerne bliver simpelthen for tunge. Vi vil gerne opfordre til at alle mapper holder
til skufferne på skolen. De ark der arbejdes med og som måske ikke er færdige bør
være i forældremappen ( vær rare ikke at tage elevark ud af forældremappen, det er
træls for ungerne når de enten må starte forfra eller lave ekstra hjemmearbejde). Vi
vil så med jævne mellemrum sørge for at papirerne bliver flyttet over i de rigtige
mapper. Læsebogen,
engelskbogen, matematikbogen og atlasset må også meget gerne være i skuffen medmindre
der er lektier som gør, at bøgerne skal bruges hjemme. For os er
det rarest at bøgerne har deres faste tilholdssted på skolen. Det gør at de kan findes
frem når som helst behovet opstår. Vi har
tømt tasker sammen med børnene en enkelt gang i år, men de har brug for at både I og
vi af og til minder dem om at tømme taskerne for unødige bøger og mapper. Mange af
børnene gør det ikke af sig selv for: Min taske er ikke spor tung og
Det er bedst at have bøgerne i tasken så har jeg altid det jeg skal bruge. Klassens
sociale liv. Det skal
ikke være nogen hemmelighed at vi de første 3-4 år af børnenes skoleforløb brugte en
del kræfter på problemerne i pigegruppen. Her
sidste år begyndte det at vende og det en vores klare fornemmelse at pigerne her i
starten af 5.klasse trives godt sammen. Måske er
det et samsurium af pigernes modning samt det arbejde vi gjorde i både skole og hjem, da
bølgerne gik højest i pigegruppen. Eller også er det noget helt tredje i hvert
fald er der en generel god stemning pigerne imellem.
Ikke forstået sådan at alle leger med alle, men mere at der er en anden
respekt pigerne og pigegrupperne imellem og meget sjældent konflikter. Desværre
må vi så sige at vi bruger flere ressourcer på drengegruppen end vi før har gjort. En
4-5 af drengene spræller en del i nettet og får daglige irettesættelser fra
vores og andre læreres side. De er for
pjattede, grove i munden, tager sig store friheder og bruger generelt deres kræfter noget
uhensigtsmæssigt. Vi ønsker
ikke mere at ofre disse drenge så meget opmærksomhed hver dag, da det også går ud over
de andre elever så derfor strammer vi grebet. Vi
genindfører den sorte liste hvor vi stille og roligt noterer den enkelte elevs navn, når han/ hun bryder
reglerne groft. Det kan være umotiverede råb/ drillen midt i en time, dårlig opførsel overfor os og andre lærere,
bevidst mobning af kammerater osv. Når
eleven har 3 streger i den sorte på en uge skriver vi en besked hjem til jer
i kontaktbogen. Vi håber
at I bakker op om denne temmelig kontante pædagogik set i lyset af at disse drenge ellers ødelægger
det for resten af klassen som godt kan og vil opføre sig efter reglerne. Dansk
I den
daglige danskundervisning føler jeg mig ofte en del presset i min kamp for at få alle
børnene med. Klassen er stor og børnene er spredt på mange niveauer. Jeg prøver så vidt muligt at få størsteparten
med i den fælles undervisning. Dette betyder forskelligartede krav til de enkelte elever. I praksis kan det være at en elev skal læse 1
side op og en anden 2 linier en elev skal lave 3 sider i arbejdsbogen , men en
anden kan nøjes med 1 side og en tredje skal arbejde med et helt andet materiale. Hjemmearbejdet bliver af selv samme grund også
forskelligt, hvilket er grunden til at jeg prøver at lære børnene det ansvar at give
sig selv lektier for. De er blevet gode til
det, men der er enkelte der stadig skal checkes hver gang.
Som nævnt
under lektieafsnittet, er det stadig en god
ide at følge lidt op på børnenes lektier derhjemme.
Som udgangspunkt er det stadig sådan at der er dansklektier for til hver
gang. Når vi
har så mange niveauer i klassen, prøver jeg meget ikke at udstille den
enkelte elevs svagheder men søger at finde styrkeområderne og udnytte dem. Omvendt vil jeg ikke camouflere at flere elever
har problemer med danskundervisningen. Børnene har et meget præcist billede af hvor de
selv og deres kammerater står rent fagligt. Jeg synes de accepterer dette og vi har da
også igennem årene haft utallige snakke omkring det, at vi alle har forskellige
styrkeområder og det at acceptere denne forskellighed. I det daglige arbejde betyder det
også at jeg opfordrer børnene til at hjælpe hinanden på den gode måde
dvs ved at lære den anden at takle problemet og ikke bare skrive af. Vi står
lidt anderledes med dele/ støtte timerne i dansk her
i 5.klasse. Hvor vi sidste år havde 3 deletimer, har vi i år kun en enkelt deletime i
dansk om ugen. Til gengæld er Lone med i 2
af dansktimerne. Vi vil prøve at udnytte en
del af de timer hvor Lone er der til at lave forskellige holddannelser og derved give de
enkelte elever samt grupper niveausvarende undervisning. I
øjeblikket er 3 af eleverne indstillet og modtager specialundervisning og der står 3 på
en måske-liste som vi vurderer løbende.
Disse elever bliver holdmæssigt taget ud i 2-5 timer om ugen og arbejder
med Carl Langhoff i skoleklinikken. Jeg
har en aftale med Carl om at han skal give dem lektier for samt at han skal forsyne dem
med materiale så de altid har noget extra til derhjemme samt når de kommer tilbage i
nogle dansktimer hvor vi er i gang med noget andet. I sidste
uge tog Carl og jeg en læseprøve på eleverne i 5.klasse. Vi har
netop gennemgået prøverne har fået et ganske godt billede af klassens generelle
læseniveau. 70 % af
børnene er i kategorien sikre og dygtige læsere (A+B).
30% fordeler sig i de tre følgende grupper (C,D,E) fra lidt usikre læsere
til meget usikre læsere. Ser vi
klassen som helhed må det siges at være et meget pænt resultat med den store tyngde i
den pæne ende.
. Lidt om
det faglige som det sandsynligvis udvikler sig her i 5.klasse. Vi har
siden skolestarten arbejdet meget bredt med vikingeemne i både dansk, historie, N/t og
kristendom. Endvidere har eleverne sammen med 6.klasse i projekttimerne om torsdagen
arbejdet i praktiske værksteder omkring vikingeredskaber, smykker og våben. Forløbet
afsluttes i denne uge og det er også min fornemmelse at børnene har fået nok vikingeliv
for denne gang. Vi skal
herefter gøre dansk for 4.klasse færdig med et sidste emne omkring
gys. Så skal
vi fælles i gang med vores nye system Tid til dansk som består at en
læsebog 5 og en sprog og genrelære 5 . Systemet har været
afprøvet i flere andre klasser med stor succes. Børnene
har ikke nogen decideret arbejdsbog som de kan skrive i men skal bruge deres
skrivehæfter.
Vi vil
også i år ind imellem arbejde med skriveøvelser.
Børnene kan vælge om de vil skrive trykbogstaver eller sammenbunden
formskrift. Ofte opfordrer jeg den enkelte
elev til at skifte til sammenbunden skrift når jeg kan se at det passer bedst til hans/hendes skriveform. Sjusk med
skriften, stavningen og opsætningen strammer jeg en del op på for tiden. Jeg har de såkaldte viskelæder-runder
hvor jeg uden tøven visker i ungernes hæfter og beder dem om at gøre det ordentligt. I tiden
tand, prøver mange specielt pigerne, at udvikle en personlig håndskrift . Normalt
arbejdes med dette efter 7.klasse men har den enkelte en stabil skrift og kan
håndtere det, får de lov til at prøve. Flere
udvikler dog besynderlige bogstavsformer, og får ikke lige min velsignelse til at bruge
dem. Diktatøvelser vil komme
frem i lyset igen nu. Børnene staver
generelt bedre end de ofte viser i daglig
skriftudtryk. Når vi arbejder med
diktathæftet fremviser over halvdelen af klassen for det meste en diktat med 0-1 fejl. Ofte
støder jeg på holdningen at det er da lige meget med stavefejl når bare
andre kan læse det. Når vi kigger os
omkring i medier, aviser, tv og internet , kan det være svært at overbevise dem om at
stavning og formuleringer har en betydning, da vi ser grumme fejl alle disse steder hele
tiden. Det er dog
ikke min holdning. Jeg synes at børnene skal
udvikle mundtlige og skriftlige udtryksformer med kvalitet i stedet for kvantitet, som
desværre er oppe i tiden Derfor
forlanger jeg at de gør deres bedste når de udtrykker sig. Når jeg ved at de kan stave
bedre, komme viskelæderet på tur - og formulerer de sig for kort eller dårligt
skriftligt, opfordrer jeg dem til at gøre
det bedre. Sprogligt retter jeg dem også meget når vi snakker i
klassen eller på tomandshånd. Børnenes
ordforråd er ikke særlig imponerende. Dette
gælder ikke kun 5.klasse, men generelt børn i dag. Vi støder ofte på at børn ikke
kender generelle begreber, ord og navne på ting. Måske er det igen et udslag af tidsånden
men jeg kan se at det i min tid som lærer er gået noget tilbage på dette felt.
Amerikanske ord og vendinger går det fint med men grundlæggende ord og begreber
sætter store spørgsmålstegn i elevernes ansigter. Hver gang
vi har en tekst opfordrer jeg dem til at spørge hvis der er nogle ord de ikke forstår. Ingen reagerer hvorefter jeg tager og
spørger dem om hvad 10-15 af ordene/ begreberne i teksten betyder. Normalt vil de samme 5-6 elever derefter række
fingrene, mens resten ikke har nogen anelse om hvad betydningen er. Lad mig
tage nogle eksempler fra vores sidste tekster: arrig, kvas, skare, tumult, formår, gravhøj, kølvand,
togt, stævnen, luge, ufrugtbar, anseelig, gidsel, pålidelig, tørv, gavl etc. Jeg vil
derfor opfordre til at vi i fællesskab giver det sproglige lidt mere opmærksomhed.
Derhjemme kan I hjælpe ved at I i daglig dialog med børnene, retter de sproglige
ukorrektheder at I spørger til og forklarer hvad ord/ begreber/ vendinger betyder. Udover de
nævnte danskmaterialer vil vi i årets løb i 5.klasse stifte bekendtskab med: Mens
du skriver 2: vi har arbejdet med nr. 1og 2 i 4. klasse. Materialet er godt i og med det lægger meget op til at bruge det
skriftlige sprog mere kvalitativt. Tid
til stavning : Et
stavemateriale hvor eleverne arbejder i 2 niveauer. Digtning
og dansk vi tager nogle uddrag fra denne litteratursamling. Dansk
i femte Fra
vores gammelkendte system tager vi enkelte temaer op. Herudover
vil vi årets løb køre nogle på tværgående emner. Computer
bruger vi som de forgående år som et naturligt redskab i danskundervisningen.
Sidste år
lovede jeg at vi ville få star-office på skolecomputerne. Desværre viste
det sig at programmet ikke kunne køre sammen med de øvrige programmer. Vi har derfor i
år valgt at få officepakken med tekstbehandlingsprogrammet Word på skolens
computere. Det er det
de fleste bruger hjemme så der var det mest oplagte valg selvom det kostede dyrt for
skolen. Børnene
skal selvfølgelig ind og lære at bruge Word, hvilket vi tager en kursusgang i. Herudover
kommer vi til at arbejde med præsentationsprogram samt brug af de forskellige programmer
på tværs. I forhold
til danskopgaver er udgangspunktet stadig at eleverne bruger håndskrift. Nogle gange når de får skriftlige opgaver, får
de dog valget om de vil lave den i skrivehæftet eller på computer. I det hele
taget opfordrer jeg de børn der har tilgang til en computer, til at bruge den aktivt (og
det vil ikke sige spil ) . Mange vil ha glæde af at skrive små som store historier. Det
kommer at se flot ud, de får hjælp til at stave ordene og de kan pynte den med
overskrift, tegninger og fotos
.alt sammen noget de alle har prøvet på skolens
computere. Jeg
opfordrer dem også stadig til at bruge E-mail. De
har alle mindst en e-mailadresse og hvis i
har opkopling derhjemme er det alle tiders mulighed for at få dem til at starte en
brevveksling med venner eller familie
.alt sammen noget der træner deres skriftsprog
og giver øvelse i brug af tastatur. Engelsk
Engelskundervisningen
i 5. kl. tager udgangspunkt i det talte sprog. Det drejer sig om at få talt så meget som
muligt og få lært så mange gloser som muligt. Vi vil arbejde med at få lært en del
faste ord og vendinger som eleverne gerne skulle kunne anvende helt automatisk uden at
skulle tænke særligt over det. Det vigtigste er dog at budskabet kommer over, om der så
er et par sproglige svipsere ind i mellem betyder mindre. Vi kommer
til at læse en del flere og længere tekster end sidste år og teksterne vil blive brugt
som lektie. Teksterne vil altid være gennemgået på klassen, og ofte vil vi have hørt
dem på bånd indtalt af rigtige englændere, så eleverne har mulighed for at tilegne sig
en rigtig engelsk udtale og betoning. De fleste af de tekster vi kommer til at arbejde med
er i vores engelskbog Thats it. Second half. Bagest i bogen er en meget
detaljeret ordliste hvor alle ord der forekommer i bogen er oversat til dansk. Her er
altså hjælp at hente hvis nogen skulle have glemt ordets betydning fra gen-nemgangen på
klassen. Vi skal
også så småt arbejde lidt med skriftlig engelsk, skrive små sætninger og gloselister
over forskellige emner fx forretninger, møbler og lign. Grammatikken melder også sin
ankomst her i 5. kl., eleverne skal bl.a. stifte bekendtskab med bøjning af to be og
lære remsen udenad.
Engelsk er
også: -
lege
en leg, Who took the cookie from the cookie jar, Simon says, Hunt the timble mm. -
se en
video, fx et kort eventyr -
synge en
sang, en traditionel engelsk sang, julesange og Christmas carols, popsange mm. -
snakke om
kulturelle forhold i engelsktalende lande De fleste
elever er glade for engelsk timerne og kaster sig ud i opgaverne med lyst og energi. Nogle
har i sommerens løb oplevet at være i kontakt med udlændinge hvor de har oplevet at
kunne bruge det engelsk, de allerede har lært samt mærket behovet for at lære mere. Men
spredningen i engelsk er stor! Der er elever som synes det er meget svært at skelne
lydene i de enkelte ord på engelsk, sætninger bliver let til en lang smøre hvor de
enkelte ord ikke træder tydeligt frem og så er ikke let at kopiere en sætning. Hvis man
så samtidig synes det er svært at få drejet tungen til at sig de nogle af for os uvante
lyde, så går det sjove altså lidt af engelsk timerne. Jeg forsøger at lade alle elever
opleve at de har succes i timerne. Spørger til ting som de har rimelig mulighed for at
svare på og hvor ordenen har været præsenteret mange gange tidligere i lektionen, men
samtidig at levere reelle udfordringer til de elever som synes engelsk er let. Når eleverne arbejder i par skifter vi mellem at
de med flair for engelsk får en makker som synes det er svært, så de kan hjælpe dem,
og at elever med samme udgangspunkt arbejder sammen så de kan udfordre hinanden fra samme
niveau. I år må vi regne med at undervisningen bliver mere differentieret så alle ikke
altid arbejder med det samme, men at alle forhåbentligt arbejder på et plan som vil
udvikle lige netop deres kompetencer i engelsk. Vedr.
lektier er det min holdning at alle skal gøre et forsøg på at læse, skrive, øve det
de har for. Eleverne skal selvfølgelig ikke bruge timer på engelsk derhjemme, 15 min.
koncentreret arbejde bør generelt være nok også selv om man ikke har nået det hele. Matematik
I
matematik fortsætter vi med at arbejde med Sigma som det faste udgangspunkt og skal
arbejde med følgende områder: -
geometri -
procent -
K-system -
rumfang -
brøker -
uddybe
kendskabet til tal
Vi vil
arbejde en masse med læs og forstå i matematik forstået på den måde at
rigtigt meget matematik ikke så meget handler om at få udført en regneoperation, men om
at finde ud af hvad der skal regnes ud og hvilke regnemetoder der skal anvendes, for at
få et svar på opgaven. Det er ikke let!! En
af de første lektier som elverne fik for i år var at læse en tekst (om at finde arealet
af et rektangel) hjemme som læs og forstå. Dagen efter havde langt de fleste
læst som de skulle, men ikke en kunne fortælle hvad det var de skulle lære af teksten.
Vi brugte så timen til at eleverne kunne læse 2 og 2 med det formål at skulle kunne
forklare hvad teksten handlede om. Ved fælles hjælp lykkedes det og mange sagde var
det bare det? Det
handler om forståelse snarere end teknik hvilket også er begrundelsen for at vi i
forbindelse med division ikke straks indfører en algoritme/metode til hvordan man stiller
divisionsstykker op, men forsøger at regne det ud ved hjælp af den forståelse vi har
på forhånd eller i nogle situationer tager en lommeregner til hjælp. Senere på året
vil de elever der ønsker det få mulighed for at arbejde med en decideret
divisionsalgoritme. Igen i år
er der grønne(lette) og blå (sværere) opsamlingssider efter hvert emne og eleverne vil
selv skulle vælge hvilke sider de vil arbejde med. Sidste år var der en tendens til at
blive hængende i det valg de en gang havde foretaget. I år vil jeg appellere til at de
virkelig overvejer fra gang til gang hvilke sider de har mest gavn af. Der kan være emner
man synes er svære selv om man generelt har let ved mat. eller emner som man synes er
lette selv om man generelt synes mat. er lidt svært.
Vi har de
sidste par år brugt en del krudt på at få 1 -10 tabellerne til at sidde godt fast og
mange har godt styr på dem nu. Vi arbejder ikke længere med tabellerne på klassen, så
skulle nogle af eleverne trænge til træning håber jeg at I vil give en hånd med. Både
når vi ganger og dividerer er det en fantastisk stor hjælp at kun tabelrem-serne.
Hovedet har vi trods alt altid med, og det kniber jo sommetider med at have en tabel eller
en lommeregner ved hånden, både her i skolen og ude i det virkelige liv.
Her i
løbet af efteråret vil der blive indført hjemmeregning. Hjemmeregning er opgaver der
som ordet siger skal regnes hjemme. Der vil altid være mindst en hel uge til at få
stykkerne regnet. Formålet med hjemmeregning er: -
at øve en
hensigtsmæssigt og flot opstilling af stykkerne i et indskrivnings-hæfte -
at
repetere allerede gennemgået stof -
at lære
at disponere sit arbejde over tid, så arbejdet bliver gjort selv om man ikke lige har tid
dagen før det skal være færdigt I år har
alle elever brug for at have en passer og en vinkelmåler til rådighed. Mange har
allerede anskaffet begge dele og jeg vil bede resten om at anskaffe det. Det kan lade sig
gøre at klare sig med en vinkelmåler lavet på en transparent. Den kan de få af mig. De
kan også låne en passer til brug på skolen, men det er rart at have sit egen som også
kan bruges hjemme. Det ville
også være rart hvis alle eleverne har en lommeregner som de kan bruge både i skolen og
hjemme. En lommeregner til 10, -kr. fra fx en
af 10 kroners butik-kerne er helt fin, den kan sagtens klare det vi har brug for. Skolen
har lommeregnere som vi kan bruge i skoletiden, men vi kan ikke være sikre på at de
altid er til rådighed.
Idræt. Idræt er
for de fleste elever et fag de glæder sig til og ser frem til at skulle ha i løbet af
ugen. På den måde er det et vældig rart
fag at undervise i det er som hovedregel en flok glade og velmotiverede elever der
møder op til idrætstimerne. Sådan er
det heldigvis også i 5.klasse. Kunsten er
så i længden at fastholde denne idrætsglæde. Det
er ofte her omkring 4-6.klassetrin at flere
elever begynder at få forbehold i glæden
sagt med andre ord skal vi undgå
at nogle børn får dårlige
idrætsoplevelser som efterfølgende er meget svære at korrigere igen. Det er ærgerligt når det sker, for som oftest
hænger disse dårlige idrætserfaringer ved resten af livet - med dermed manglende lyst og interesse for et
voksenidrætsliv.
Personlig
synes jeg skoleidrættens fornemmeste opgave er at bibringe ungerne nogle positive
idrætsoplevelser, så de får lysten til dyrke idræt senere op gennem i livet. For at det skal kunne lykkes skal
idrætsundervisningen være bred og alsidig den skal forgå i en positiv atmosfære
og bære præg af tolerance , glæde og gode fællesoplevelser. Når
enkelte elever begynder at falde fra i midten af skoleforløbet er der givet mange grunde
til det. Børnene udvikler sig og bliver mere bevidste om hvad de vil og ikke vil, samt
får et klarere billede af dem selv i forhold til resten.
Nogle meget boldfikserede børn ønsker at idrætsundervisningen udelukkende
skal være boldspil. De kan være meget konkurrenceorienterede og har bestemt ikke altid
særlig meget tolerance overfor fejl fra de ikke så boldstærke elever. Disse børn får så ofte oplevelsen af ikke at
slå til og sætter så hurtigt en etikette
på boldspil som værende kedeligt. Når undervisningen omvendt drejer sig om mere
expressivt gymnastik
såsom drama og aerobic, så
er de samme boldstærke meget hurtige til at være negative og passive. Som
idrætslærere kender vi denne problemstilling og ved at der skal kæmpes
mange kampe samt fastholde mål og bevare overblik over idrætsundervisningen. Det
betyder at der bliver skåret nogle kanter for at få det til at fungere. De meget selvcentrede boldstærke børn får ikke
lov til at præge undervisningen og de boldsvage skal altid være med så godt de
formår når vi har boldspil. Det samme
gælder selvfølgelig når vi har ikke-bold alle skal være med efter
evne. Reglerne bliver ofte lavet om således
at alle får gode oplevelser og helheden balancerer.
Det er
ikke let og vi skal ofte snakke om sportsopførsel, fairness, tolerance , forventninger, styrkeområder, idrætsglæde og kammeratskab. Vi kan
ikke med 2-3 timers idræt om ugen bibringe eleverne den motion de behøver ej
heller kan vi gøre til sportsstjerner , men vi kan måske give dem en fornuftig og
positiv vinkel til idrætslivet samt give dem nogle redskaber så de bedre kan vælge lige
den form for sport/ idræt der falder bedst i tråd med deres personlighed.
Her i
5.klasse har vi 3 idrætstimer en
torsdag morgen og 2 fredag. I fredagstimerne er vi så heldige at have tilgang
til voldumhallen. Normalt er det kun fra
8.klasse vi bruger dette, men vi er så pressede i forhold vores gymnastiksal at vi er
blevet nødt til denne løsning. Som det nye bussystem fungerer lige nu er det er det udmærket, eftersom vi får bus til Voldum
der passer lige med ringetiderne. Voldumhallen
giver også meget større muligheder for aktiviteter
- da ikke alle discipliner egner sig lige godt til 26 elever i en lille gymnastiksal. Vi vil
benytte hallen til bla. håndbold, fodbold, badminton, basket, flere aktiviteter af
gangen, lege og discipliner der kræver plads. Torsdagstimen
vil som førhen blive brugt til hurtige motionsgivende lege og boldspil. Historie
I historie
vil vi arbejde med lidt forskellige historiske temaer her i 5.klasse. Jeg har
ikke på nuværende tidspunkt slået mig helt fast på hvad det skal være, eftersom jeg
også gerne vil have børnene med på råd. Af emner
på ventelisten kan nævnes romerriget, opfindelser gennem tiden, industrialiseringen. Vi skal
også køre perioderne jernalderen og middelalderen færdig så børnene får en
overordnet indsigt i disse tidsaldre. Herudover vil vi når vi arbejder med områder i
andre fag såsom kristendom, dansk og N/T, øve os i at sætte det i historisk perspektiv
,så børnene opøver deres forståelse for den historiske tidslinie.
Natur/
teknik timerne
En del af
N/t timerne i 4.klasse blev anvendt i forbindelse med de emner vi arbejdede med. Her i
5.klasse vil vi bruge flere af timerne til forskellige områder indenfor fagene fysik,
biologi og geografi. Specielt vil jeg tage en
del fat på biologien eftersom vi har forsømt det lidt og samtidig er det et sted
hvor børnene viser stor interesse.
Musik
og billedkunst
I år har
vi kun musik i efteråret (to timer om ugen) og billedkunst i foråret (to timer om ugen). Vi er som
sagt startet med musik og jeg kan godt mærke at vi ikke har deletimer mere: det er
anderledes at være 25 børn sammen i musiklokalet i 90 minutter. Det kræver megen
selvdisciplin af den enkelte.
Vi er
startet med at forsøge at lære en sang på engelsk: Rivers of Babylon (et gammelt Boney M-nummer) det var
børnene ikke umiddelbart tilfredse med, men det skal nu lige have en chance inden vi
bortdømmer det. Senere vil vi arbejde med bl.a rap og måske en smule hip hop.
I foråret
skifter vi så over til billedkunst, og her får børnene mulighed for at være med til at
bestemme, hvad vi skal arbejde med.
|
||||