|
|
|||
Klasse-Rapport 6.klasse * September 2002 Indledning
Så fik vi taget hul på det nye skoleår. Det har været en noget turbulent start med byggerod, lokaleproblemer og lærerskifte samt ny elev i 6.klasse. Byggerodet må vi lære at leve med
i nogen tid fremover. Planen er at den nye indskolingsafdeling skal være
færdig til jul, hvorefter vi laver en større omrokering generelt på
skolen. Indskolingsklasserne
flyttes til det nye, de ældste klasser kommer i bygningen ved lokale 1 og
2, SFO får en afdeling i den gamle bh-klasse, lærerværelse flyttes til
lokale 13+14. Det bliver en større forestilling som givetvis vil få
skolen til at rode endnu mere i en tid.
I første omgang betyder dette ikke noget for 6.klasse. I de
kommende år vil de så mærke det, da de skal være i den gamle skoledel. Vi mærker lokaleproblemerne lidt i klassen da vi
ikke for tiden kan bruge gymnastiksalen da den er indrettet som klasseværelse.
Heldigvis gør det jo ikke noget med det gode vejr vi har her i
sensommeren. Som I blev informeret om de første dage efter
ferien, har Lone valgt at skifte arbejde. Hun ville gerne prøve nye udfordringer og fik arbejde som lærer
ved en specialskole i Jebjerg. Jeg snakker stadig ofte med hende og følger på den
måde lidt med i hendes nye arbejde.
Et arbejde der på mange måder er anderledes end hvad hun kom fra
– og et arbejde med nogle
ressourcetildelinger og normeringer der er meget anderledes end hvad vi
kender til. Lone har været forbi klassen en enkelt gang og
eleverne var glade for det gensyn. Den første måned fik 6.klasse Lene Wiehe som vikar
for Lone. Hun faldt rigtig
godt ind og klassen virkede meget glade for hende.
Lene Wiehe skulle læse videre på RUC og skolen ansatte herefter Lene
Andersen som lærer i Lones skema. Hun startede så her i mandags og
det er mit indtryk fra mine møder med hende, at hun hurtigt vil falde ind
og at 6.klasse nok skal blive glad for hende. Klassen har så i år også fået to nye fag nemlig
hjemkundskab og sløjd. Vi
valgte fra skolens side at droppe vores p-fagsordning til fordel for at
eleverne fik disse fag. Birgitte Boller har fået klassen
til hjemkundskab og Jens Christensen
til sløjd. Jeg tror
6.klasse bliver glad for både de
nye fag og lærerne. Carl Langhof har før været
tilknyttet klassen i forhold til kliniktimerne.
han er derfor et ret kendt ansigt hos ungerne og de falder generelt
godt i hak med hinanden. Som jeg nævnte i forældrebrevet før ferien er
klassen blevet tilgodeset med nogle ekstra timer hvor vi kan gøre
brug af Carl. Timerne er udløst
i erkendelse af den faglige spredning i klassen og den store klassestørrelse. Timerne er først kommet på plads nu, pga nogle
omrokeringer i skemaerne. Carl
og jeg vil nu gå ind i en planlægning om hvordan vi får udnyttet disse
timer bedst. Som tidligere nævnt
er mit udgangspunkt ikke at disse kun skal være til de indstillede
elever. Vi vil prøve at fordele
og lave kurser baseret på 6.klasses behov og elevernes motivation for
"gerne at ville lære".
"Det sidste år"
6.klasse er det sidste år jeg har jeres
unger som klasselærer. Jeg er ikke vild med at slippe ungerne, men ser det
som en fordel for klassen. Vi har altid førhen lavet lærerskifte efter
7.klasse, hvilket har givet overbygningslærerne en forholdsvis kort
periode med eleverne. Derfor
vælger vi fra næste år at lave skiftet allerede efter 6.klasse så
overbygningen bliver 7-9.klasse, hvilket også falder i tråd med vores
nye valgfagsordning som tilbydes 7-9.klassser. Jeg tror det bliver
rigtig godt for klassen at skifte lærere. Jeg ser det lidt i lyset af at
jeg har haft så mange timer med dem og begynder at mærke en sult hos
mange elever efter lidt ny inspiration.
For ikke helt at slippe dem, har jeg meldt ud til
6.klasse, at jeg vil prøve og se om det er muligt at jeg evt. kan
fastholde 1-2 fag sammen med dem til næste år. Jeg synes også det vil være
en fordel for kommende klasselærer at kunne trække på mit kendskab til
eleverne. Hvem der kunne ske at blive
klasselærer næste år vides selvfølgelig ikke på dette tidspunkt, men
man kunne jo prøve at skæve til hvem der er klasselærere for nuværende
9.klasser. Hvad sker i 6.klasse. De større tiltag af anderledes undervisning her i
6.klasse, kommer til at ligge
i foråret og sommeren 2003. Selvfølgelig vil der givetvis være anderledes aktiviteter
og evt. ture her i 2002, men her skal jeg først
have lavet en plan sammen med Lene. SSP – uge er en af de faste
discipliner på en 6.klasses kalender.
Vi sætter det meste
af en uge af til det kriminalpræventive hvor vi får besøg af
forskellige udefra der har en vinkel på dette emne. Ugen ligger
fra den 10-13. marts 2003 og vi slutter af torsdag den 13.marts med
en SSP-forældreaften med gademedarbejder Carsten Uhrenholt . Cyklistprøve er også en af de
obligatoriske ting i 6.klasse. Vi kender ikke datoen endnu, men min
erfaring siger mig at det kommer til at ligge i maj måned. Vi skal også lejrskole her i 6.klasse. Jeg har indtil for nylig holdt det hemmeligt for
klassen hvor vi skulle hen, da jeg først skulle vide med sikkerhed om
Lene ville tage med. Hun har sagt ja, så vi har snakket lidt om det i
klassen. Fra søndag den 1 juni til fredag den 6.juni 2003
tager vi på lejrskole til Bornholm.
Det er ikke alle klasser jeg ville binde an med en bornholmertur,
men jeg synes denne klasse fungerer så godt i tur-sammenhæng, at jeg
ikke er bekymret for at rejse så langt med dem. Lone og jeg har planlagt noget af lejrskolen, da det
var før Lone vidste noget om sit nye arbejde. Af erfaring valgte vi at
satse på Gudhjem vandrehjem da vi før har haft utrolige gode oplevelser
med dem. Herudover valgte vi at tage overfarten København-Rønne. Den
sejler om natten og selvom det bliver en af de tunge ekstraudgifter, har
vi planlagt kahytter med køjer til alle elever, så de kan sove på
overfarten og derved få mere ud af næste dag. Vi har vores 7000 i klassekassen som vi vandt – måske
skal de bruges her. En anden
mulighed er at I indvilger i at spytte lidt
i klassekassen og at præmien bruges til at forsøde turen med lidt
ekstraoplevelser og lidt andet guf. Pubertet
Her i starten af det nye skoleår er det nok ikke
kun i skolen at vi oplever "at
de godt nok er ved at være store". I mærker det sandsynligvis
endnu tydeligere end os den "snigende pubertet"
i dens mange variationer. Eleverne
udvikler sig på dette punkt meget forskelligt og konkret mht. 6.klasse
betyder det jeg oplever meget
forskellig adfærd for tiden. Den udviklingsspredning jeg før har påpeget bliver
ikke mindre tydelig her i år – specielt i pigegruppen.
Det kan være pudsigt at opleve en af pigerne stå i tæt
omfavnelse med en dreng og en anden af pigerne rende rundt i skolegården
og lege med 2. klasse.
Omvendt er dette jo bare et ærligt udtryk for hvor de er i udviklingen, så
den side af sagen skal eleverne nok selv styre. Der hvor den kan gå hen
at blive lidt vanskelig er når vi ser på klassens generelle fællesskab
samt den fælles undervisning. I forhold til fællesskabet
er det blevet sværere at trække opsætte klassen til fælles
opgaver - og jeg oplever at mange holder meget lav profil i det fælles, i
deres forbeholdenhed for at blotte sig. I selvvalgte grupperinger fungerer de fint, men det indebærer
den eviggyldige problematik med de til sidst tiloversblevne.
Dette gælder dog stadig mest pigerne eftersom drengegruppen trods
alt stadig er mere homogen og drengene er bedre til at finde sammen med
forskellige alt efter sammenhæng. I fællesundervisning
oplever jeg også den udviklingsmæssige forskel og må derfor ofte vælge
hvor jeg niveaumæssigt vil "ramme ind" .
Når eleverne spænder omkring
4 år i både udvikling og faglighed betyder det at det ofte kan
det let blive enten for svært eller for let for mange i vores fællessnak. Det er ikke en helt ny problematik og vi gjorde også
opmærksom på den sidste år. Det er bare blevet endnu tydeligere i år. Jeg vil lige tage fat på episoden fra før med
drengen og pigen i meget tæt omfavnelse med hinanden. Det er noget helt nyt i forhold til klassen og måske også
en snak værd på vores forældremøde.
"Fænomenet" kender vi i skoleregi selvfølgelig fra de
ældste klasser. Skolen har
ingen fast politik på det punkt ( endnu)
- men den almindelig holdning er at det accepteres når det ikke går
ud over undervisningen i timerne. Det er tydeligt at mange i "tidens
trend" viser deres
holden-af-hinanden meget tydeligt for at alle andre skal se det.
Vi er enkelte gange gået ind her og snakket med de involverede og
lavet en aftale om lige at dæmpe deres hede kærlighed i skoleregi lidt J Går vi tilbage til 6.klasse kan mange af jer nok få
den samme tanke som jeg – om det ikke er lidt tidligt.
Tænker vi tilbage på vores egen skoletid var det vel også
eksisterende dengang i 6.klasse, bare i en lidt mere afdæmpet form. Min egen holdning på dette punkt er at jeg grundlæggende
synes det ok … og rart at se drenge og pigegruppen nærme sig lidt
hinanden igen. Jeg sætter grænser
med at det ikke skal foregå i timerne og
hvor "hed" omfavnelse jeg vil acceptere. Jeg vil i det kommende tage det en del op i forbindelse med generel sundheds / seksualundervisning og familiekendskab. Jeg vil her lægge vægt på naturligheden i at få følelser for hinanden og naturligheden i ikke at have disse endnu. Det er klart at mange elever ser skævende og lidt usikkert på deres venner der står og holder om hinanden. Der skal tages vare på deres følelser så de får en fornemmelse af at det er meget i orden at de slet ikke har lyst til dette endnu. Samtaler
Jeg har tænkt mig at køre samtalerne her i
6.klasse som de tidligere år. Det
vil sige at vi holder en samtalerunde i november, hvor I alle bliver
indbudt. Vi inddeler det i 15
eller 30 minutters samtale og I får min / vores mening om hvor vi har
behov for den lange samtale. Som altid kan I selvfølgelig også bede om
en længere samtale. 2. samtalerunde bliver holdt i marts 2003 – og her
indbyder vi der hvor vi synes behovet er. Også her siger I bare til hvis
I gerne vil have snakken alligevel. 1. samtalerunde:
11 + 14 + 19. november 2002. 2. samtalerunde:
25 + 31. marts 2003. Standpunktsmeddelelser. Her i 6. klasse tager vi hul på karaktersystemet
– eller det lidt blødere som vi kalder standpunktsmeddelelser.
Vi bruger 5 trins skalaen som mange af os kender fra vores egen
skoletid. Disse standpunktsmeddelelser kommer ud i november,
marts og juni ( hæng mig ikke lige op på månederne – jeg er
ikke helt sikker pt.) Det er altid spændende for eleverne når de første
gang skal have karakterer. Det
er på en måde en lidt
unuanceret måde at rubricere den enkelte – omvendt har mange godt af at
vide hvor de præcist står i denne sammenhæng.
Jeg håber det i sammenhæng med forældresamtalerne giver både
eleverne og jer et bedre helhedsbillede. Gentagelser…Det
er nu 4.år hvor vi prøver med denne forældrerapport som basismateriale
før vores forældremøde.
De tilbagemeldinger jeg har fået omkring rapporten, har altid været
utrolig positive…og tak for det.
Når jeg nu kigger bla. på sidste års rapport, kan
jeg ikke lade være med at tænke på, at jeg let forfalder til
gentagelser. Det er der nok en vis naturlighed i eftersom mange af
elementerne ikke er så tidsbestemte ifht. klassetrin.
Faktisk kunne jeg kopiere hele afsnit ind, da de stadig har
relevans selvom ungerne er blevet 1- 2 år ældre.
Det er der ikke så meget mening i – I stedet vil jeg henlede
jeres opmærksomhed på at alle disse rapporter til stadighed findes på
vores klasseside på skolewebben ( www.hadbjergskole.dk). Har I interessen for at gense disse eller noget
andet fra klassens liv, så tag et smut omkring disse internetsider. Faggennemgangen bliver bla af denne grund kortere og mere overfladisk end tidligere Dansk
Vi arbejder videre med grundmaterialet "tid
til dansk" – læsebogen 6.klasse "det bugter sig i bakkedal"
samt sprog og genrebogen "ikke noget snik-snak". Jeg synes det er et godt system og vil prioritere at bruge
det mere her i år. Herudover vil vi bruge : * Diktat for 5 klasse og 6.klasse –
niveaudiffentieret 1-2-3. * Uddrag fra "mens du skriver 3"
- procesorienteret skrivning. * Uddrag fra "dansk i sjette"
- vores gamle dansksystem. * Uddrag fra sprogkikkerten 6 og skriftlig for
sjette - grammatiske øvelser. * Billedtid – lidt om billedanalyser. * Uddrag fra "stil og tema 6.kl" Vi skal i efteråret engang arbejde med "projektformen"
. Eleverne skal her lære
lidt om selv at opsætte mål, midler, rammer, arbejdsplan, for et mere
eller mindre selvvalgt emne. Herefter skal de over
1-2 uger arbejde og fordybe sig i emnet
for til sidst at fremlægge resultatet til vurdering.
Arbejdsformen bruges mere og mere i de ældste klasser og
mange af eleverne vil givetvis få meget ud af denne arbejdsform. Som tidligere nævnt arbejder vi ofte i klassen med
forskellige materialer på samme tid . Det er ofte en nødvendighed
eftersom vi befinder os på forskellige niveauer. Jeg vil derfor også bygge videre på vores
erfaringer fra sidste år med " selvstændig dansk" . Det
var den periode hvor vi fyldte klassen med en masse forskelligt
materiale på mange niveauer. Eleverne skulle så selv enkeltvis
eller parvis i samarbejde med mig udvælge materialer som
gav dem udfordring. Det forløb forbavsende godt sidst vi arbejdede
på denne facon. De var
rigtig gode til at både vælge noget relevant smat arbejde koncentreret i
timerne med det. Jeg vil derfor tage ideen op igen her i 6.klasse og
udvikle lidt på den. Eleverne skal stadig skrive sammenhængende formskrift
som et krav fra mig. Næsten alle får en meget bedre skrift derved men
kan være lidt stædige omkring det stadigvæk.
To elever har fået lov til at
bruge trykbogstaver da det var det bedste for deres skrift. Vi skal stadig arbejde meget med det sproglige
jævnfør mit lange indlæg i sidste års forældrerapport. Det er stadig
meget aktuelt og mange elever
bruger sproget alt for fattigt og har for lille et kendskab til grundlæggende
danske ord. Jeg skriver nye
begreber og ord op når vi møder dem, så der altid står 10-15 ord på
tavlen. Disse øves flere gange om ugen – og det enkelte ord bliver først
slettet når alle i klassen har lært det. Kort omkring computer denne gang. * Vi skal naturligvis bruge den tit og ofte som et
naturligt redskab, også her i 6.klasse. * Jeg vil ind imellem give små spotkurser på 2-4
timer om forskellige programmer samt Internet. * Nogle elever vil stifte bekendtskab med
forskellige hjælpeprogrammer. Eksempelvis lærer nogle for tiden at bruge
programmet cd-ord3 som er et hjælpeværktøj til word. Programmet kan læse
det de skriver og eleverne kan derved høre om de har skrevet det de
mente. * Ofte kan eleverne ved skriftlige opgaver vælge om
de vil skrive i hånden eller på PC.
Dette aftales tydeligt så de ikke skulle være i tvivl om hvornår
de må og ikke. Som nævnt i starten vil Carl have 5-6 timer
til rådighed for 6.klasse. Vi
vil generelt bruge disse timer til at få fyldt nogle af hullerne hos
enkeltelever og grupper i klassen. Vi
vil som førnævnt primært sigte på elever der har lysten til at ville lære,
da vi tror kræfterne er bedst givet ud her.
Timerne giver også mulighed for at de dygtigste og mest
arbejdsomme elever får mulighed for arbejde individuelt eller i grupper
med selvvalgte emner. Historie
Vi vil arbejde en del med et nyt bogmateriale som
skolen har indkøbt -
"Ind i historien" . Materialet indeholder en gennemgang af perioden
istiden til middelalderen. Eleverne har før stiftet bekendskab med en del
af perioden – men denne gang går vi også lidt ud i verden og kigger. Herudover vil jeg køre en del tematiske emner på
tværs af tiden. Det er emner
som store mænd, dyr gennem
tiden, mad gennem
tiden, boligformer gennem tiden osv. Vi har noget godt grundmateriale om dette med bla
lydbilleder . Natur- teknik. Jeg vil tage tråden op fra sidste år og tage nogle
biologiske emner op her i 6.klasse. Vi skal også ind imellem bruge det gamle
bogmateriale geografi og biologi i sjette og femte da de indeholder en del
grundviden som er god at få på plads. Ellers bruger vi grundmaterialet natek-6 som er et
nyere emnebaseret grundmateriale. Kristendom. I vores grundmateriale tages forskellige temaer op
som tvivl og tro, død og begravelse, at undre sig, bøn osv.
Disse temaer tage sop og relateres til det nye testamente. Herudover får
vi en kunsttegneserie samt video hjem omkring jesu liv som vi skal arbejde
med i december måned. Hvis tiden tillader vil jeg gerne tage hul på lidt
fremmede religioner.'
|
||||