|
|
Forældrebrev
Selv om det kniber
med at forstå hvor tiden er blevet af er vi ved at være igennem 2001. I 3. kl. har vi
beskæftiget os med mange forskellige ting og har haft et rart halvt år sammen Noget af det sidste
vi har været i gang med er læsekursus. Et forløb som næsten alle elever har været
meget glade for. Udbyttet af kurset er blevet meget forskelligt alt afhængigt af
børnenes niveau fra starten af samt deres engagement. Evnen til
selvforvaltning spiller en stor rolle. Er eleven interesseret i arbejdet og tager det
alvorligt? Er eleven i stand til selv at skifte mellem de forskellige typer opgaver der er
stillet? Lader de sig let forstyrre? Man kan naturligvis ikke kun vurdere på antallet af
læste sider om børnene har arbejdet seriøst, men en indikator er det dog at antallet af
læste sider i alt svinger fra ca. 1300 sider hos en elev til ca. 50 hos en anden! Vi er i gang med at
tage læseprøve på klassen, men kan ikke nå at blive færdig inden jul. Efter jul
bliver den gjort færdig, og I vil høre nærmere om resultatet. I den mere
alvorlige afdeling er vi gået i gang med Tid til stavning. Det er her i
starten hård kost. Masser af tekst og snakkestof som skal forsøge at øge børnenes
bevidsthed om skriftsprogets udvikling. Efter jul kommer vi til arbejde mere med bogen og
vil bl.a. nå frem til nogle regler som gerne skulle lette børnenes arbejde med at stave. Her i december har
vi haft gang i de daglige julerier. Vi har åbnet de mange spændende pakker som vi har
haft i den nu let slunkne postsæk. Hver dag har vi også åbnet den store mælkekalender
og læst om hvilke sjove ting mælkekartonen kan bruges til; hver dag har sit nye bud. Vi
har også fået trænet stemmerne til den kommende højtid og sunget mindst 2 julesange
hver dag, som oftest fra den lidt lettere genre. Vi er i historie
kommet godt i gang med vores nye historie bog, Hit med historien. Det er lidt
anderledes at arbejde den forkerte vej, altså at starte med i dag og arbejde
sig bag ud i historien, men det er en utrolig god metode, da det er meget nemmere at drage
børnenes egen historie ind i faget og så arbejde sig bag ud på baggrund at den. Jeg vil derfor
gerne have lidt hjælp fra Jer. Vi skal til at arbejde med hvordan folk i gamle dage blev
født og døde samme sted gennem flere generationer. Det vil vi sammenligne med i dag. Vi
skal på et landkort markere hvor børnene i 3. kl. deres forældre og bedsteforældre er
født og se hvor mange forskellige steder man kommer fra. Vi vil derfor bede jer om at
fortælle ungerne de forskellige fødebyer til efter juleferien, så vi kan begynde
arbejdet. Til slut er der
blot tilbage at ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår. Mange julehilsner Lau og Lone
|