|
|
Forældrebrev
Efter en
veloverstået efterårsferie er vi på banen igen med lidt information angående 3. kl.
Først tak for sidst. Vi synes vi havde et godt forældremøde og er glade for at
der kom noget debat. Når mange mennesker er sammen er det nok altid sådan at vi ikke kan
være enige om alting, men forhåbentligt kan en åben debat i det mindste give en større
gensidig forståelse. Vi er desværre
nødt til at ændre den ene af de datoer på forældresamtaler, vi har meldt ud. Vi
flytter samtalerne fra tirsdag d. 30.10 til tirsdag d. 20.11. Samtalerne den 7.
11. holder vi fast i. Invitationen til samtalerne kommer ud senest mandag d. 29.10. Umiddelbart inden
efterårsferien kom klassen i gang med at skrive sammenbundet skift. De var alle
meget optaget af det og arbejdede utroligt koncentreret og ihærdigt, ja, var faktisk
svære at stoppe igen. Det skulle selvfølgelig udnyttes at iveren var så stor, så vi
skubbede arbejdet med bl.a. læsebogen til side og bare skrev. Selv om interessen for
sammenbundet skrift er stor er det meget svært for de fleste, og det er ikke alle steder
let at se at de faktisk gør sig meget umage. Men øvelse gør jo som bekendt mester. For
andre viser det sig allerede nu at de vil få en skrift der er lettere at læse ved at
binde sammen. Mange børn har
problemer med at læse postkort og lign. fra fx bedsteforældre, da de er fra en
generation som hovedsageligt har lært at skrive skråskift. Da børnene skriver 2
forskellige skrifttyper udnytter vi det til at sammenligne og forsøger over tid at gøre
alle i stand til at læse begge skrifttyper. I denne uge vil vi
bruge dansktimerne til at få rundet vores fabelemne i læsebogen af. Vi når
sandsynligvis ikke gennem det hele, men har fået et godt indblik hvad fabler er for en
størrelse og haft stor fornøjelse af at finde moralen i fortællingerne. Uge 44 er skemafri uge
på hele skolen så det sædvanlige skema er sat ud af funktion. Mandag, onsdag,
torsdag og fredag møder børnene 7.50 12.35 og de skal kun have penalhus og
madpakke med. Ugens 4 første dage skal 3. kl. sammen med Lau og Lone arbejde med emnet
Rummet. Vi skal snakke om jordens placering i vores solsystem, forskellen på
stjerner og planeter, størrelses forhold og meget andet. Vi skal også læse nogle
rumtekster. Tirsdag skal børnene først møde kl. 8.35. Vi
tager vi bussen til Århus og besøger Stenomuseet, hvor vi skal på en rejse gennem
solsystemet sammen med en astronomistuderende. Vi er først hjemme i Hadbjerg
igen med bussen kl. 14.23. På Stenomuseet findes en kiosk med forskellige ting som
det måske kunne være fristende at bruge lommepengene i, så børnene må gerne have 30,-
kr med. Fredag den 2.
november gentager vi
succesen fra sidste år og holder Store historie dag. Hele dagen går
med at høre en god historie. Børnene må gerne med bringe sovepose eller lign. så de
kan gøre sig det behageligt. Interesserede sovedyr er meget velkomne. Vi håber på en
rigtig hyggelig dag med indbyggede små overraskelser. Efter den
skemafri uge kommer det årlige læsekursus. November måned skal bruges til at
børnene får læst så meget som muligt, enkeltvis, parvis og i små grupper. I år er vi
så heldige at have Carl og Inger med i henholdsvis 2 og 3 lektioner per uge i forbindelse
med læsekurset . Det betyder at der er mulighed for at lave nogle små grupper som kan
få en mere kontinuerlig hjælp end vi almindeligvis kan tilbyde. I forbindelse med
læsekurset vil børnene ligesom sidste år komme til at arbejde med forskellige
opgavetyper med tilknytning til det at læse. I år vil vi supplere med et ark hvor
børnene hver dag skal skrive ned hvor meget de har læst, dels på skolen dels derhjemme.
Til sidst vil vi så tælle op hvor mange sider klassen har læst i løbet af måneden. I
den sammenhæng er det vigtig at 1 side er 1 side uanset om den består af 5 ord i en
meget let bog eller om det er en tætskrevet side i en lang roman. Vi håber at I derhjemme vil bakke op og sørge for at børnene
får læst minimum 15 min. hver dag, så jeres unger får taget endnu et godt ryk i
læseprocessen. Når læsekurset er
færdigt vil vi tage en læseprøve på klassen og se om det har haft den positive
virkning vi håber på. På snarlig gensyn Lau og Lone
PS PPS Jette
fortæller at enkelte børn er meget dygtige til at
|