Skolebestyrelsens
Se billeder
Se også:
|
Skolebestyrelsens
Hovedtræk fra år 2001 Hadbjerg Skoles
skolebestyrelse har følgende forældrevalgte medlemmer:
Helge Sørensen,
Ulla Flye, Lars Allermann Pedersen, Else Torp Christensen, Inge Sørensen, Lærergruppen er
pt. repræsenteret ved Charlotte Blaabjerg og Ruth Bugtrup, Knud Nørgaard repræsenterer
SFO, Arne Rasmussen og Niels Fensby er via deres funktion på skolen fødte
medlemmer af bestyrelsen. Elevrådet
deltager også i en del af bestyrelsens arbejde, eleverne skiftes til at være tilstede. Helhedsplan
for skolerne i Hadsten Kommune: Det kan med
tilfredshed konstateres, at den såkaldte helhedsplan for skolerne i Hadsten Kommune, som
blev udarbejdet i år 2000, stadig følges. Planen blev vedtaget af byrådet i begyndelsen
af år 2001 og fungerer som prioriteringsgrundlag mht. større vedligeholdelses-arbejder
og nybyggeri. Ved planens
vedtagelse blev kriterierne for tildeling af midler til skolernes vedligeholdelse og
udbygning fastlagt er der f.eks. sundhedsmæssige problemer på en skole skal de
løses forud for udbygning med flere kvadratmetre, som igen går forud for de mere
langsigtede ønsker etc. Der har i lang
tid været behov for mere plads på Hadbjerg Skole med 290 elever i indeværende skoleår.
Helhedsplanens udmøntning betyder bl.a., at beslutning om opførelse af en ny
indskolingsafdeling allerede er truffet i byrådet - indskolingsafdelingen påbegyndes
opført i tilknytning til de nuværende skolebygninger snarest muligt.
Gymnastiksalsudvidelse og evaluering af
skolestrukturen: Helhedsplanen
indeholder også et andet element med stor betydning for Hadbjerg Skoles fysiske
fremtid: Projektgruppen, som har stået
for projektering af indskolingsafdelingen, er sideløbende i gang med - iøvrigt i et tæt
samarbejde med lokalområdets idrætsforeninger - at forberede et forslag til
faglokalerenovering, herunder forbedrede idrætsfaciliteteter i tilknyt-ning til skolen.
Forslaget skal laves færdigt her i det kommende forår. På den måde er der således
stadig liv i et efterhånden meget gammelt ønske fra skolen og lokalområdet
om forbedrede faciliteteter til idrætsundervisning og fritidsaktiviteterne. Inden byrådet
til efteråret skal tage endelig stilling til skolernes ønsker til faglokale-renovering
har man ønsket, at der gennemføres en evaluering af den nuværende skolestruktur, så
man på den måde kan få et bredere grundlag for prioritering og beslutning. Evalueringen
skal ligeledes gennemføres her i det kommende forår. Forældresamarbejdet: Et af
grundelementerne i skolebestyrelsens arbejde er at sikre et godt, fornuftigt og frugtbart
samarbejde mellem skolen og hjemmene. I de seneste år ser det igen ud til, at
forældre-interessen og -engagementet på skoleområdet på det konkrete niveau (der, hvor
ens barn er) er stigende. Som en af konsekvenserne heraf blev der allerede i 99
truffet beslutning om at give klasserådene en ny opgave: Det er et krav, at der afholdes
mindst et forældremøde og mindst en forældrekonsultation pr. år, men hvordan de
resterende, afsatte timer til forældre-samarbejde skal anvendes, er nu et anliggende for
klasseråd og lærerteam. Udmøntningen af denne beslutning er lykkedes i store træk bestyrelsen mener fortsat, at det er en rigtig fremgangsmåde, at lade klasserådene have konkret indflydelse på skole-hjem samarbejdet i de enkelte klasser
og har derfor i foråret 2001 udarbejdet en klasserådsmappe til støtte for
klasserådenes arbejde. Skolebestyrelsens samarbejdsrelationer: Skolebestyrelsens
indsats forbedres generelt af samarbejdet med forskellige andre instanser: Foreningerne mv.
bag HØST-samarbejdet stod således igen sidste efterår bag arrangementet i Ødum Kirke
med efterfølgende fisketur - i regnvejr - ligesom Fællesrådet for Selling, Ødum og
Hadbjerg-området fortsat deltager aktivt i arbejdet med den kommende
gymnastiksals-udvidelse jf. ovenfor. Samarbejdet med
de andre skolebestyrelser i kommunen foregår i et fælles rådgivende kontaktorgan med
skolebestyrelsesformændene, formand og næstformand i Børne- og Kulturudvalget, en
skoleleder og kommunens skoleforvaltning som deltagere. Samarbejdet med Voldum Skole er
særligt højt prioriteret, sådan at både forældre og elever i Voldum fortsat kender
til og synes om Hadbjerg Skoles overbygning. Ny skolebestyrelse i gang fra 1. april 2002: Forældrene i
en skolebestyrelse er skolens kritiske venner ! I dette udtryk ligger den dobbelte
betydning, at forældrene på én gang bakker op om det vigtige i at have en skole i
lokalsamfundet, at vi ønsker at medvirke til, at vore børn har et trygt sted at blive
undervist og at vi til stadighed er opmærksomme på eventuelle trusler mod
skolens fortsatte eksistens og videre udvikling. Samtidig er det en forældreopgave i
skolebestyrelsen at være kritiske sparringspartnere for skolens ledelse, lærere,
pædagoger og øvrige ansatte. På den måde kan forældrene i skole-bestyrelsen medvirke
til, at forældresynspunkter får indflydelse på indholdet i den praktiske hverdag i
klasserne og på skolen i det hele taget. Skolebestyrelsens opgaver er fastlagt
i folkeskoleloven, i regulativer, i forretningsordener osv.
Det er imidlertid meget mere vigtigt, at kemien i en bestyrelse
er god, så er der næsten ingen grænser for, hvad samarbejdet kan udvikle sig til. Her
er nogle eksempler på det bestyrelsen har arbejder med gennem de seneste år: -
udarbejdelse og revision af skolens
målsætning -
lokal læseplan for IT-området -
time- / fagfordelingsplaner og justering
af timetal pr. klasse -
principbeslutninger om skolens virksomhed -
differentieret undervisning i praksis -
sundhed og motion -
skoleboden og dens tilbud -
alkohol- og rygepolitik -
evaluering af indskolingsforsøget -
skoleplan med særlige indsatsområder -
internetfilter på elevarbejdspladserne -
mobning -
budget og regnskab samt
decentraliseringsprincipper -
evaluering af projekttimerne -
personaleansættelser -
renoverings- og udvidelsesplaner -
buskøreplaner generelt og den sene bus
fra SFO -
trafiksikring af skoleveje og skolens
område -
parkeringsforhold -
klasseforældreråd og klassemappe -
praktikantordning fra Århus Dag- og Aften-Seminarium -
standpunktsmeddelelser og karaktergivning -
de urolige børn og børn med særlige
vanskeligheder -
forældrekursus i indskolingsforsøget -
elevfotografering -
mm. I begyndelsen
af 2002 skal der sammensættes en ny bestyrelse ! Og
det er allerede givet, at der bliver behov for en række nye hoveder
forældre, som er indstillet på at være skolens kritiske venner i de
kommende fire år. Beretning
fremlagt og taget til efterretning på forældremøde 7. februar 2002. Jens Kr.
Skovgård
|