Årsberetning
fra skolebestyrelsen –
Hadbjerg Skole
Skolebestyrelsen
på
Hadbjerg Skole
årsberetning for 2004 til fremlæggelse på årsmødet den 3.
marts 2005 på skolen.
Skolebestyrelsen
på
Hadbjerg Skole
består af i alt 13 medlemmer, som fordeler sig på:
- de
forældrevalgte:
Claus Loft
(næstformand),
Anne Rasmussen
, Henning Amby, Thora Wind-Hansen,
Esben Bager
, Kirsten Søndergaard og Jan Pedersen (formand).
- personalegruppen:
Lau Laursen og Lene Andersen
- ledelsen:
Niels Fensby,
Morten Gleerup
og Knud Nørgaard
- elevrådet:
der deltager i en del af bestyrelsesmøderne én repræsentant
for elevrådet
I
årets løb har der været en udskiftning i bestyrelsen, idet
det mange årige medlem Jens Kristian Skovgaard trådte ud af
bestyrelsen sommeren 2004, da det yngste barn gik ud af 9.
klasse.
Skolen
har nu det højeste antal elever nogensinde, nemlig 306 elever
fordelt på 18 klasser, 50 medarbejdere fordelt på 32 lærere,
15 pædagoger og medhjælpere i Sfo samt 3
teknisk/administrativt personale.
I
årets løb måtte vi desværre sige farvel til 3 lærere, som
mente at nu var tiden kommet til den tredje tilværelse som
pensionist – tak for mange gode år. I stedet har vi ansat
kompetente afløsere, som nu allerede har haft deres gang på
skolen i over et halvt år.
Skolebestyrelsens
arbejde i 2004
Med
reference til årsberetningen for 2003, havde skolebestyrelsen
fastsat nogle fokuspunkter, som der skulle arbejdes med i 2004:
- trafiksituationen
- helhedsplanen
- skolestrukturen
- værdier
- skole/hjem
samarbejdet
Trafiksituationen
Skolebestyrelsen
må glædeligvis konstatere, at afviklingen af trafikken omkring
skolen er blevet betydeligt bedre.
Det
kan bl.a. skyldes, at flere børn cykler i skole, at forældrene
ikke kommer i sidste øjeblik, og kaster bilen ind til siden,
samt at flere forældre sætter børnene af ved
forsamlingshusets parkeringsplads og ved kirken.
Hadsten
nærpoliti har endvidere været og se på trafikken om morgenen,
og politiets holdning er, at situationen er acceptabel, hvilket
skolebestyrelsen er enig i.
Dog
er der stadigvæk et mindre problem med sammenblandingen af
bustrafik, biltrafik og gående, men det er bestyrelsens håb,
at det kan løses, når byggeriet overfor kirken og op mod Rørsangervej
igangsættes, da der i den forbindelse vil blive anlagt en ny
vej op til SFO.
Helhedsplanen
Helhedsplanen
er en plan, som indebærer fornyelse, forbedring og udbygning af
folkeskolerne i Hadsten Kommune. For
Hadbjerg Skole
har det blandt andet betydet det nye indskolingsafsnit, og
planer om forbedrede faglokaler og idrætsfaciliteter.
Vi
må blot konstatere, at der absolut ingen vilje og vej er hos
byrådet og børne- og kulturudvalget i Hadsten Kommune, idet vi
endnu engang har måttet opleve, at beslutningen om forbedring
af faglokalerne og idrætsfaciliteterne ikke indgår i de næste
3 års planer.
Dette
er på trods af, at elev tallet på skolen næsten er fordoblet
over de sidste 10 år, uden at faglokaler, grupperum og idrætsfaciliteter
er blevet forbedret.
Skolebestyrelsen
har arbejdet meget på, at det ellers har skullet lykkedes, men
uden held. Det er nu vores opfattelse, at der intet sker på området,
forinden den nye stor kommune 3 H er en realitet – og vi må så
her gøre vores indflydelse gældende, og håbe på et betydelig
mere handlingsorienteret byråd og børne- og kulturudvalg.
Dog
er det glædeligt, at vi trods alt får et nyt musiklokale opført,
og renoveret vores fysiklokaler i sommerferien. Specielt da der
ellers ikke kunne undervises i fysiklokalerne, da de ikke
opfylder arbejdstilsynets krav.
Skolestrukturen
Skolebestyrelsen
har arbejdet med udviklingen af skolevæsenet i Hadsten Kommune,
som blev den endelige beslutning/resultatet af
skolestruktursdebatten. Der er specielt været fokus omkring
punkterne:
- værdigrundlag
for skolerne
- udformning
af forslag til samarbejde om børne- og unge tilbud i en pædagogisk
enhed i Hadbjerg-Voldum skoledistrikt – skoledistrikt 2
- en
udvikling og udbygning af de lokale specialtilbud med elever
med særlige behov
Skolebestyrelsen
har givet høringssvar på værdigrundlaget for skolerne samt pædagogisk
enhed, men må igen konstatere, at uanset hvad vi skriver og
hvordan vi argumenterer, så sker der ingen ændringer – alt
bliver ved det gamle, og det var jo netop ikke målet med den
overståede skolestruktursdebat.
Værdier
Ordet
værdier har optaget en stor del af bestyrelsens og personalets
arbejde i 2004, og er også et punkt på årsmødet med forældrene
den 3. marts 2005.
Personalet
på skolen har i løbet af året arbejdet med et nyt værdisæt
for skolen, som nu er ved at være færdigt, og forventes
endeligt til sommerferien.
Der
har været mange fællesmøder, hvor der også har været
inddraget ekstern konsulent, samt nedsat arbejdsgrupper.
Herudover
har personalet også været på arbejdslejr i 2 dage, hvor forældrene
overtog skolen.
Skolebestyrelsen
er meget glade for det store arbejde, der er lagt i et nyt værdisæt
for skolen, som når værdi sættet er færdige, skal
indarbejdes på skolen og ned i de enkelte klasser.
Skole/hjem
samarbejdet
Der
er mange forskellige grene af et skole/hjem samarbejde:
- de
enkelte forældre sammen med læreren
- de
enkelte forældre sammen med skolen som helhed
- i
klasserådene
- i
skolebestyrelsen overfor
Nedenstående
afsnit omkring skoleovertagelsen, er vel et meget godt eksempel
på, hvordan aktive forældre praktisk kommer tæt på deres børns
skoledag og skolen.
Sidste
år på årsdagen for skolens møde med forældrene drøftede vi
i plenum klasserådsforældrenes indgangsvinkel til rolle og
skole/hjem samarbejde – dette kom der et godt stykke
arbejdsnotat ud af, som er omdelt til alle klasseråd.
I
løbet af året har skolebestyrelsen også haft fokus på, hvor
vi mere aktivt kan få klasserådene i arbejde.
Hvad
skete der ellers i 2004?
I
løbet af 2004 har der også været fokus på:
- skoleovertagelse
- legeplads
- trivsels
undersøgelse
- opførelse
af pavilloner
- afskedsreception
- kvas
projekt
Skoleovertagelse
En
idé blev til virkelighed – og det blev med aktiv deltagelse
af skolens forældre, bedsteforældre, præst og pensionerede lærere
et par gode dage i september, hvor vi sendte personalet på et
par dages kursusophold i en skovhytte, langt langt ude på
landet og næsten uden rindende vand !!
Det
er en nyskabelse på skolen, og med de tilbagemeldinger som vi
fik, en positiv oplevelse for alle, ikke mindst eleverne.
Vi
ser frem til igen, måske om et års tid igen at kunne gentage
skoleovertalelsen, og håber på en ligeså stor opbakning fra
forældrene, bedsteforældre, præst og pensionerede lærere
Hvad
personalet så brugte de 2 dage til, fremgår af værdi
afsnittet.
Trivselsundersøgelse
Hadsten
Kommune samt skolen har gennemført 2 undersøgelser af arbejds-
og undervisningsmiljøet på skolen.
Hadsten
Kommunes undersøgelse omfattede alle skoler, sfo’er og børnehaver
i kommunen. Resultatet af undersøgelsen var for skolen og
sfo’en glædeligt, at de ting som der fokuseres på i det
daglige, også var det som resultatet af undersøgelse viste.
Bl.a.
:
- Tæt
kontakt mellem forældre og skole
- Trygge
rammer, som kunne sende sine børn af sted til
- Synlige
voksne i både skole og SFO
- God
information til hjemmene
- Tilfredshed
med det faglige niveau i undervisningen
De
to eneste områder, som man var utilfreds med, var områder, som
skolen ikke direkte har indflydelse på: de fysiske rammer og
trafiksikkerheden
Herudover
har skolen selv gennemført den lovpligtige trivselsundersøgelse
blandt eleverne, og her igen var resultatet særdeles
tilfredsstillende.
Ovennævnte
undersøgelser er blevet offentliggjort i løbet af året på månedsbrevene,
og kopi heraf kan indhentes på skolens kontor.
For
begge undersøgelser er det værd at bemærke, at på trods af
manglende plads både på skolen og i sfo ligger vi meget højt
i undersøgelsen sammenlignet med de andre skoler, som også
indgår i undersøgelsen.
Herudover
har skolen selv gennemført den lovpligtige trivselsundersøgelse
blandt eleverne, og her igen var resultatet særdeles
tilfredsstillende.
Ovennævnte undersøgelser er blevet offentliggjort i løbet
af året på månedsbrevene, og kopi heraf kan indhentes på
skolens kontor.
For
begge undersøgelser er det værd at bemærke, at på trods af
manglende plads både på skolen og i sfo ligger vi meget højt
i undersøgelsen sammenlignet med de andre skoler, som også
indgår i undersøgelsen.
Legeplads
Med
stor entusiasme gik en håndfuld forældre i gang med at opføre
en ny legeplads ved indskolingen her i foråret. På trods af
ellers god planlægning og arkitekttegninger, må vi konstatere
at projektet greb om sig, og der skulle flere arbejdslørdage
til.
Status
er, at projektet forventelig bliver færdigt inden sommerferien
år 2005, så eleverne kan få glæde af gangbroen også.
Herudover
var der desværre en tragisk hændelse på Sølystskolen i Århus
Kommune, hvor en elev omkom under leg på legepladsen.
Dette
gav anledning til forældrehenvendelser til skolen, om skolens
legepladser nu også var forsvarlige. Skolens legepladser, som
også omfatter sfo, gennemgås en gang årligt af kommunens
ansvarlige herfor, men i forbindelse med ulykken i Århus
Kommune, blev legepladserne gennemgået endnu engang, og småting
blev rettet, men der var ingen alvorlige mangler ved skolens
legepladser.
Alligevel
- og ikke på grund af ulykken – udskiftes legepladsen ved
sfo’en nu, da den nuværende er nedslidt. Så eleverne i
sfo’en kan snart se frem til en ny og spændende legeplads.
Pavilloner
Som
følge af voksende elevtal var der igen pladsproblemer, når
skoleåret 2004/2005 skulle starte. Resultatet var, at vi fik
bevilget ca. 400 kvm pavilloner. Så snart pladsproblemer blev
konstateret, var der en hurtig reaktion fra Hadsten Kommune, og
sagen blev hurtig og effektiv behandlet.
Løsningen
er midlertidig, og skal fungere i 5 år. På trods af den
midlertidige løsning, er det en god løsning, og lokalerne
fungerer fint som undervisningslokaler, og aktivitetslokaler for
sfo’en.
Afskedsreception
Ved
skoleårets afslutning havde 3 lærerne valgt at på velfortjent
pension. Lærerne havde alle været ansat på skolen i over 25
år hver, og skolen afholdte på sidste skoledag en
afskedsreception for Karl, Hans Erik og Bernt. Tak til alle 3
for en stor en engageret indsats på skolen igennem alle de
mange år.
Kvas
projekt
Skolen
har arbejdet med udvikling af KVAS herunder udviklingsmål:
Inklusion
– rummelighed – samarbejde
Projektet
omfatter udvikling af samarbejdet i indskolingsafdelingen,
herunder 0,1,2,3, klasse, specialklassen samt SFO’en og
etablering af styrkecenter.
Høringssvar
Skolebestyrelsen
modtager løbende materiale fra Hadsten Kommune, hvor der skal
afgives høringssvar.
I
det forløbne år har vi blandt andet afgivet høringssvar
omkring:
- budget
- pædagogisk
enhed i skole distrikt 2
- fælles
værdier for skolevæsenet i Hadsten Kommune
- lokalplan
Flere
af punkterne er omtalt tidligere i årsberetningen, og vi må
desværre konstatere, at uagtet vores ellers gennemarbejdede høringssvar,
har børne- og kulturudvalget i de fleste tilfælde, valgt ikke
at tage hensyn til vores forslag og ønsker.
Pisa
undersøgelse
Om
folkeskolen har alle en mening, og meningerne strømmede frem,
da den berømte PISA undersøgelse blev offentlig gjort.
Citat
fra et interview:
”
Jeg tror virkelig på, at de, der arbejder i
grundskolen(folkeskolen), ønsker at ruste børnene så godt som
muligt, men de får ingen hjælp af PISA. I værste fald går de
i den modsatte grøft og siger, at alt er godt, men det er det
jo ikke.”
PISA
undersøgelsen giver nogle meninger om, hvordan den danske
folkeskole står, men i mange af undersøgelsens punkter,
sammenligner man bananer og pærer, og vil have dem til at være
lige!, og netop det lærer man jo i folkeskolen, at det kan man
ikke!
Skolebestyrelsen
har selv prøvet en PISA test, og ja uden at nævne hvordan det
gik for den enkelte, så var den svær.
Folketingsvalg
Selv
om valget er foregået i 2005, vil vi alligevel kort omtale det
i års beretningen, da det vil påvirke skolen i 2005.
Regeringen
har besluttet fornyelse af folkeskolen, herunder:
- bedre
læreruddannelse
- styrket
efteruddannelse af lærere
- styrket
efteruddannelse af skoleledere
- national
handlingsplan for læsning
- styrket
dansk undervisning
- historiefaget
skal styrkes
- styrkelse
af det faglige niveau i naturfag
- styrkelse
af det faglige niveau i matematik
- en
god start i folkeskolen
- obligatorisk
afgangsprøve i folkeskolen
- målretning
af det nuværende 10. klasse tilbud
- reform
af pædagoguddannelsen
- fremme
af evalueringskultur
- dokumentation
af folkeskolens resultater
- råd
for evaluering og kvalitetsudvikling i folkeskolen
- styrket
kommunalt tilsyn med skoler
- ungdomsuddannelse
til alle
Det
er kun glædeligt, at der kommer mere fokus på folkeskolen, og
vi ser frem til at der kommer handling bag ordene – dog uden
at være enig i alle punker -
men det er stadigvæk vigtigt, at vores børn kommer ud
af skolen som hele børn, hvor der også er andet end faglighed,
samt at der sættes økonomiske handlinger bag ordene også.
Samarbejdet
med Hadsten Kommune
Som
det flere steder i årsberetningen fremgår, føler vi i
skolebestyrelsen, at børne- kulturudvalget samt byrådet, ikke
er specielt lydhøre, og i bestyrelsen er vi meget i tvivl om,
om vi opfattes som brokhoveder eller engagerende forældre.
Vores
dialog med kommunen kan foregå via de høringssvar som vi
sender i konkrete sager, men også med direkte kontakte med de
folkevalgte politikere samt børne- og kulturudvalget.
Skolebestyrelsen
deltager 2 gange årligt i fællesmøde med de andre
skolebestyrelser i et ”kontaktforum” hvor repræsentanter
fra børne- og kulturudvalget og forvaltningen også deltager.
Herudover
havde skolebestyrelsen anmodet om foretræde for børne- og
kulturudvalget, for at drøfte helhedsplanen, og den manglende
udførelse.
Vi
havde foretræde for børne- og kulturudvalget, hvor vi drøftede
helhedsplanen, men må efterfølgende desværre konstatere, at
nok blev der lyttet, men ikke handlet.
Lokalområdet
I
skolebestyrelsen og på skolen er vi meget opmærksomme på
samarbejdspartnere i nærsamfundet, herunder:
- ØHG
- Gymo
- Fællerådet
- Høst-samarbejdet
- Sognepræst
Ole Juul
Skolebestyrelsen
er med til møder i ovennævnte regi’er både repræsenteret
som bestyrelsen men også med som privat personer.
Herunder
deltager
Claus Loft
og
Anne Rasmussen
i den arbejdsgruppe, som arbejder med en alternativ halløsning.
Samtidig
med, at der igen lyde en stor tak til Ole Juul, for arbejdet med
skolen, herunder minikonfirmander, konfirmander og deltagelse i
skoleovertagelsen.
Arbejdspunkter
i 2005
Skolebestyrelsen
har bl.a. følgende arbejdspunkter på programmet for 2005:
- hvordan
vi som skole forbliver synlig i en ny stor 3 H kommune
- revidering
af skolens principper og handleplaner
- skolebestyrelsesvalg
- trafik
- standpunkt
6-7 klasse
- støtteforening
- evaluering/læsning
- skole/hjem
samarbejdet
- special
undervisningen
- nul
tolerance
- værdier
- grøn
skole/sund skole
- forbedring
af skolens faciliteter, f.eks. hal, fælles rum, faglokaler
m.m.
- børnenes
start i skolen
Flere
af ovennævnte punkter er nye, mens andre blot er opfølgningspunkter,
og der er store udfordringer i året 2005 med arbejdspunkter,
som til stadighed skal sikre, at vores børn har en god og spændende
skole.
Afslutningsvis
skal vi glæde os over en særdeles god og velfungerende skole
med et meget engageret personale, samt en skole i fortsat
fremdrift, på trods af problemer på den eksterne linie med
kommunen.
Beretning
fremlagt og taget til efterretning på årsmøde for forældrene
den 3. marts 2005.
Jan
Pedersen
Formand
for skolebestyrelsen
|