Tryk her
|
Hadbjerg Skoles
målsætning.
En udviklingsorienteret Hadbjerg
Skole ønsker at fremstå som en udviklingsorienteret skole, hvor der lægges vægt på
samarbejdet og samspillet mellem eleverne, forældrene, bestyrelsen, personalet, det
lokale kulturliv og øvrige samarbejdspartnere.
En helhedsorienteret indsats
Derudover
har vi opdelt skolens Undervisning
Skole/hjem-samarbejde Skolens sociale miljø Skolen i
lokalsamfundet.
I de følgende afsnit beskrives skolens særlige
Undervisning. Mål: Ved indlæring af de grundlæggende færdigheder er
det vigtigt, Handleplan: - at tilstræbe, at undervisningen i klasserne
sker på tværs af faggrænser, hvor det er relevant og ønskeligt. - at der arbejdes med emne- og temaarbejde i
forløb, der går på tværs af klassetrin og
faggrænser. - at sundhed indgår som et naturligt tema i
undervisningen. - at der indlægges emnedage, emneuger for
hele skolen i årsplanen. - at eleverne 1 gang i skoleforløbet har
mulighed for at deltage i et "ud af huset" arrangement for hele skolen (eks.
"skolebytning" eller lignende). - at prioritere de praktisk/musiske fag højt. - at læreren vurderer, hvor det er
nødvendigt at gennemføre intensive korte kurser gennem hele skoleforløbet. - at der i undervisningen skal tages såvel
indholdsmæssige som organisatorisk hensyn til det overordnede mål for sundhed og
trivsel. - at Informations- og
kommunikationsteknologiens muligheder skal udnyttes i den udstrækning, det er relevant. - at efteruddannelse af skolens personale skal
prioriteres højt. - at skolen i videst muligt omfang skal stille
opdaterede undervisningsmidler til rådighed. - at det tilstræbes at udnytte den undervisningstid,
som er til rådighed, så effektivt, som muligt. - at afholdelse af ferier af hensyn til
undervisningsforløbet bør foregå i henhold til den af kommunen besluttede ferieplan.
Skole/hjem-samarbejde. Mål: Skolen skal opbygge et åbent og tillidsfuldt forhold
mellem skole og hjem.
Handleplan (skolens opgaver): - at informere hjemmet om undervisningen, indhold og
metoder, særlige forløb og andre aktiviteter i og omkring undervisningen. - at informere hjemmet om klassens trivsel og sociale
forhold både i forhold til undervisningen og fritiden i SFO. - at holde hjemmet underrettet om den enkelte elevs
udbytte af og deltagelse i undervisningen, samt adfærdsmæssige og sociale forhold, som
skønnes at have indflydelse på elevens skolegang. Den naturlige forskel, der vil være
mellem undervisningen og SFO udnyttes til at give et "helt" billede af eleven. - at afholde forældremøder og sociale arrangementer,
såsom julemusikaftener, skole- og dimisionsfester osv.
Handleplan (forældrenes opgaver): - at
snakke med barnet om dagen i skolen. - at vise barnet, at det er betydningsfuldt at gå i
skole. - at vise det ved konkret handling. Det kan
f.eks. gøres ved:
-at sørge for, at barnet møder udhvilet i skolen. -at skrive i kontaktbogen ved forsømmelser,
fritagelser m.v. -at sørge for, at barnet møder forberedt i skolen. -at læse sedler og returnere svarrubrikken til tiden. -at sørge for, at barnet spiser morgenmad og har
madpakke med i - at forældrene undersøger tilfælde, hvor børnene
giver udtryk for utilfredshed med skolen, inden de tager stilling. - at henvende sig direkte til læreren i tilfælde af
utilfredshed. - oplyse læreren om evt. særlige problemer omkring
barnet inkl. den hjemlige baggrund. - at deltage i oprettelse af en
"forældrebank", altså en liste over emner/opgaver, som forældrene kunne
bidrage med oplysning om/ gæsteundervisning i. - at medvirke til at tandlægebesøg generer
undervisningen så lidt som muligt. - at deltage i klasseforældrerådene, så de kan fungere som fast bagland for bestyrelsen.
Skolens sociale miljø
Mål: Det sociale miljø ved Hadbjerg Skole skal være
således, at alle, elever, forældre og personale, føler sig velkomne og godt tilpas. Elevernes selvværd skal styrkes ved at tilstræbe, at
alle elever oplever små og store "sejre" i dagligdagen. Handleplan: - at give mulighed for at kendskab og samarbejde
mellem store og små elever udvikles for at skabe tryghed. - at overgangen fra Voldum til Hadbjerg skole søges
lettet gennem samarbejde med Voldum skole i hele skoleforløbet. - at der gives timer til aktiviteter, der styrker
samkøringen af elever/forældre fra de to skoler. - at gæster gerne modtages, og at der sørges for, at
de føler sig velkomne. - at skolens indemiljø forbedres evt. ved forældres
arbejdskraft, hvis det skønnes muligt og værdifuldt for samværet. - at skolens sociale miljø søges styrket gennem
samarbejdet mellem SFO og skolens lærere - specielt ved elevernes skolestart. - at skolen er et røgfrit miljø. Der anvises
særlige steder for rygning, dels for personalet og dels for de, af vore store elever, der
har rygetilladelse fra hjemmet. - at indemiljø søges bedret ved valget af allergi-
og miljørigtige materialer ved fornyelse. - at legepladsen udbygges gradvist og skolegårdens
udformning og belægning forsøges ændret til mere legevenligt areal. - at det tilstræbes at udvide mulighederne for
naturoplevelser, f.eks. ved at indrette en "skoleskov".
Skolens i lokalsamfundet
Mål: Hadbjerg Skole skal være aktiv i lokalsamfundets
kulturliv. Den skal være samlingspunktet i området og være med
til at skabe en fællesskabsfølelse blandt områdets beboere. Handleplan: - at samarbejde med: Idrætsforeningerne om at
gøre en bred sundhedsfremmende indsats over for børnene. Borgerforeninger,
grundejerforeninger og byforening om andre kulturelle og lokalpolitiske aktiviteter,
f.eks. styrkelse af områdets øvrige faciliteter. Alle
interesseorganisationer omkring styrkelse af de faciliteter, som skolen kan stille til
rådighed for lokalsamfundet, såsom mere attraktive fysiske rammer, legeplads, indendørs
og udendørs idrætsanlæg, rekreative områder og parkeringsplads. Præst og menighedsråd om
kulturelle tilbud eks. gennem foredragsforeningen. Politi og socialsektoren i
SSP-samarbejdet. - at skolen stiller lokaler til rådighed for lokale
aktiviteter og søger at forbedre mulighederne i samarbejde med brugerne. -
at skolen udnytter de muligheder, lokalsamfundet tilbyder: Besøg i
lokale virksomheder.
Gæstelærere fra lokalsamfundet. - at skolen samarbejder med andre områder -
regionalt, nationalt og internationalt - og der her søges skabt kontakter, som også
lokalområdet i øvrigt kan have glæde af. Eksempelvis:
Samarbejdet med Voldum Skole.
Venskabsklasser fra andre skoler.
Lærerudveksling i Norden.
Kontakter/besøg i/fra andre europæiske lande.
Kulturelle besøg.
|