Årsberetning 2001
|
Status - Vision og udviklingsplan Udarbejdet i forbindelse skolestrukturevaluering oktober 2002
Hadbjerg Skole er en
rummelig og udviklingsorienteret skole. Samarbejde og samspil
mellem skolen, eleverne, forældrene, bestyrelsen og lokalsamfundet er
forudsætningen for at skabe den ønskede rummelighed og udvikling. Skolen ser det som sin
opgave at skabe rammer, der passer til børnene - også til de børn, der
ikke helt passer ind i de vante skabeloner og derfor oftest oplever at
folkeskolen ikke har plads til dem. Målsætningen
realiseres blandt andet i følgende fokuspunkter:
1.
Gode rammer skaber et godt læringsmiljø Skolens størrelse er sådan,
at både nærhed og
overskuelighed samt udvikling og vækst er i
balance. Hvad
og hvordan: Det sociale miljø på Hadbjerg Skole er sådan, at
elever, forældre, personale og alle andre, der er i kontakt med skolen, føler
sig velkomne og godt tilpas. Der er derfor særlig fokus på : ·
At tage hånd om
overgangsfaser som indskoling, udskoling og indslusning af eleverne fra
Voldum Skole gennem et udbygget samarbejde mellem de forældre, elever, lærere,
pædagoger eller andre faggrupper, der er involveret ·
At indemiljøet er røgfrit,
vedligeholdt og på længere sigt allergi- og miljøvenligt ·
At udemiljøet udbygges,
udvides og ændres mod en mere grøn og legevenlig profil Skolens fysiske rammer
bliver udbygget og renoveret via helhedsplanens 3 etaper: ·
Den igangværende bygning af
ny indskolingsafdeling ·
Den forestående renovering af
faglokaler og udvidelse af idrætsfaciliteter ·
Udvidelse af
normalklasselokaler Helhedsplanen
koncentrerer sig om udbygning og renovering i forhold til særligt udvalgte
områder, men fornyelserne skal
ses og indgå som nye muligheder for alle elever og for hele skolen. 2. Skolens kerneydelse er undervisning Hadbjerg
Skole er en folkeskole fra 0-9 klasse med faglig kvalitet, der vægter et
udviklende forum omkring faglighed og pædagogik. Ved
indlæring af de grundlæggende færdigheder er det vigtigt, at eleverne får
mulighed for at udvikle og anvende kreative evner og arbejdsmetoder. Dette
vil være en god forudsætning i elevernes personlige muligheder i det
kommende voksenliv. Skoleforløbet skal være varieret og byde eleverne gode
og positive oplevelser. Hvad
og hvordan:
3.
Skolen rummer mange slags børn med forskellige behov Skolen styrker børnenes
selvværd, samarbejdsevner og mellemmenneskelige forståelse og følger den
enkelte elev tæt i og uden for skoleforløbet. Skolen har plads til
specialklasser og børn med særlige behov. Hvad
og hvordan: Skolen vægter
udviklingen af sociale kompetencer: ·
Gennem målrettet og
formaliseret arbejde med social- og emotionel læring.
Skolen har dette skoleår
3 specialklasser: ·
Erhvervsklasse for elever fra
8. og 9. klasser, der af faglige eller sociale årsager har behov for en
anderledes skoledag ·
Specialindskolingsklasse ·
Specialklasse på 7.
klassetrin Rummelighed og
sameksistens forudsætter stor bevidsthed om samspillet mellem normalklasser
og specialklasser. Problemstillinger
omkring overgangen fra specialklasse til normalklasse, kontakten mellem
specialklasse og normalklasse samt indslusning af nye elever i
specialklasserne er derfor fokuspunkter i dette skoleår. Skolen har
samarbejdsaftale med Børnepsykiatrisk Hospital og PPR om supervision og
efteruddannelse af lærere. Skolen indgår aktivt i ungdomskulturen i lokalområdet: ·
Overbygningen gør det muligt
for de unge at blive i området ·
Skolen arbejder sammen med det
lokale erhvervsliv gennem tiltag som udvidet erhvervspraktik og jobbørs ·
Ungdomsklub for de 14-18-årige
på skolen 4.
Gode lærere giver gode elever Skolen er en attraktiv
arbejdsplads, der tiltrækker og fastholder velkvalificerede lærere til
gavn for både eleverne og lokalområdet. Hvad
og hvordan: Hadbjerg Skole er en af områdets største
arbejdspladser, men både skolen og dermed også lokalområdet er udsat i
tider med mangel på lærerkræfter. Skolens faglige kvalitet og arbejdsmiljø bliver
derfor vægtet højt gennem: ·
Et velfungerende forum omkring faglighed og pædagogik ·
Høj prioritering af efteruddannelse ·
Åbenhed overfor nytænkning og gode ideer ·
Et velfungerende samarbejde såvel i personalegruppen som mellem
personalegruppen og ledelsen 5.
Skolen byder forældrene op til dans Skolen opbygger et åbent
og tillidsfuldt forhold mellem eleverne, forældrene og skolen. Hvad
og hvordan: Eleven såvel som
skolen bliver styrket af fælles fodslag mellem skole og hjem:
Skolebestyrelsen vil i den
kommende periode arbejde med formulerede krav og forventninger til forældre
med henblik at målrette forældresamarbejdet yderligere. 6.
Skolen er et lokomotiv i lokalsamfundet Skolen er et
samlingspunkt for lokalsamfundets kulturliv og udgør sammen med kirken,
foreninger og øvrige institutioner i området drivkraften i Hadbjergområdets
status som kommunalt udviklingscenter. Hvad
og hvordan: Skolen
medvirker til at skabe fællesskabsfølelse blandt områdets beboere ved at
deltage på alle niveauer i lokalsamfundet. Vi samarbejder med :
·
foreningslivet om at gøre en
bred sundhedsfremmende indsats overfor børnene ·
borgerforeninger,
grundejerforeninger og byforeninger om styrkelse af områdets øvrige
faciliteter ·
alle interesseorganisationer
omkring styrkelse af de faciliteter, som skolen kan stille til rådighed for
lokalsamfundet ·
præst og menighedsråd om
kulturelle tilbud ·
politi og socialsektoren om
SSP-samarbejdet ·
lokale virksomheder og
personer gennem virksomhedsbesøg og brug af gæstelærere fra
lokalsamfundet med videre.
|
|||||
|
Sammenfatning: Hadbjerg Skole er en
rummelig skole. Det betyder en favnende
skole, hvor børn får lov til at være børn. Også selv om de ikke lige
passer ind i de eksisterende skabeloner. Det betyder en åben
skole, hvor ikke alt er låst af – en skole hvor meget kan lade sig gøre
for både elever, forældre, medarbejdere
og lokalsamfundet. Det betyder også en
nytænkende skole, som giver plads for ideer og forslag, der fremmer den pædagogiske
og faglige udvikling. Skolen har en størrelse, der gør det muligt dels at skabe det nære skolemiljø, dels at projektere og gennemføre større faglige og pædagogiske udviklingsprojekter som for eksempel den helhedsorienterede indsats i indskolingsperioden.
|
|||||
Et
billede af skoledistrikt 2 i fremtiden - forslag
til en ny organisering I år 2006 indgår
Hadbjerg og Voldum skoledistrikter (skoledistrikt 2) i et tæt pædagogisk
samarbejde. Udgangspunktet for dette pædagogiske samarbejde er de nuværende
kommunale institutioner i området – sundhedspleje, dagpleje, børnehaver,
skolefritidsordninger og skoler. Området
tilbyder på denne måde en kommunal ydelse til alle børn i alderen 0-16 år. Målet er at udbygge
det tætte samarbejde, der allerede finder sted, så der skabes en pædagogisk
enhed der fleksibelt og smidigt løser opgaven i forhold til den lokale
udvikling og de lokale behov. Samfundet ændrer sig
hastigt og betydeligt og de kommunale institutioner må finde organisations-
og samarbejdsformer, der gør det muligt at agere og udvikle sig i et
samfund præget af forandring. De kommunale tilbud må være tidssvarende og
forankret i lokalområdet, så de opfylder og modsvarer de behov, der til
enhver tid viser sig her. Den pædagogiske enhed
kunne eksempelvis skabe fælles ressourcer gennem:
fælles
planlægning af de kommunale tilbud så det bliver muligt at tage højde for
store årgange, flaskehalsproblemer ved overgange mellem de kommunale tilbud
og tilsvarende skiftende forhold
forskellige
institutioner samarbejder omkring forskellige administrative opgaver og løsninger
så som indkøb, pedel-funktioner, sekretær-funktioner o.l.
videreudvikling af det pædagogiske
samarbejde mellem samtlige institutioner i distrikt 2. Det stiller store krav
til personalet at arbejde i en organisation, der konstant er i bevægelse.
Efteruddannelse er derfor en væsentlig faktor. En pædagogisk enhed
vil kunne samle ressourcerne på institutionsområdet og øge mulighederne
for relevante efteruddannelsesaktiviteter. Gode efteruddannelsesmuligheder
vil desuden både kunne tiltrække og fastholde velkvalificerede
medarbejdere til lokalområdet. Den pædagogiske enhed
kunne desuden åbne nye muligheder på en række områder:
Hadsten
Kommune består af både land og by og den pædagogiske enhed kunne således
være et kvalitativt alternativ til at samle aktiviteter og beslutninger
'inde i byen'. Med
baggrund i ovenstående foreslåes derfor, at der iværksættes en
organisatorisk udviklingsproces for og med skoledistrikt 2's
institutionsledere m.fl. Formålet
skal være at udarbejde en plan for overgang fra nuværende organisering til
en organisering efter de beskrevne principper for en pædagogisk enhed. Planen
skal omfatte alle kommunale institutioner og funktioner i skoledistrikt 2,
som retter sig mod de 0-16 årige. Skolebestyrelsen
ved Hadbjerg skole
|