Kom rundt på siden:
Årsberetning 2001
|
|
1.
Præsentation af Hadbjerg skole.
Skolebestyrelsen:
Jan
Pedersen
|
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
Humanistiske
fag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dansk |
240 |
240 |
240 |
240 |
210 |
210 |
210 |
210 |
210 |
Engelsk |
|
|
|
60 |
90 |
90 |
90 |
90 |
90 |
Tysk |
|
|
|
|
|
|
90 |
120 |
120 |
Historie |
|
|
30 |
30 |
60 |
60 |
30 |
|
|
Kristendom |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
|
30 |
30 |
Samfundsfag |
|
|
|
|
|
|
|
|
150 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naturfag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matematik |
150 |
120 |
120 |
120 |
120 |
120 |
120 |
120 |
120 |
Natur/Teknik |
30 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
|
|
|
Geografi |
|
|
|
|
|
|
60 |
60 |
|
Biologi |
|
|
|
|
|
|
60 |
60 |
|
Fysik/kemi |
|
|
|
|
|
|
60 |
60 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktisk/musiske
fag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idræt |
90 |
90 |
90 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
Musik |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
|
|
|
Billedkunst |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
|
|
|
|
Håndarbejde |
|
|
|
60 |
60 |
|
|
|
|
Sløjd |
|
|
|
|
60 |
60 |
|
|
|
Hjemkundskab |
|
|
|
|
|
60 |
60 |
|
|
Valgfag |
|
|
|
|
|
|
60 |
60 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klassens
Tid |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
B
ørnehaveklasserne har 660 timer pr. år. (22 ugentlige timer)
”Folkeskolens
opgave er – i samarbejde med forældrene – at fremme elevernes
tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer,
der medvirker til en alsidig personlig udvikling hos den enkelte elev.
Folkeskolen
må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse,
at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at
de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og
handle.
Folkeskolen
skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse
for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen
forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter
i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele
dagligdag må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”
Ud
fra folkeskolelovens formålsbestemmelse fastsatte Byrådet i 1999 følgende
overordnede lokale skolemål:
Byrådet
ønsker et velfungerende skolevæsen, der er kendetegnet ved at være
attraktivt for såvel børn og deres forældre som for medarbejderne.
Skolevæsenet
skal fremstå som dynamisk og udviklingsorienteret, hvilende på et
fagligt, socialt og humanistisk grundlag.
Skolevæsenet
betragtes som en helhed, men den enkelte skole fungerer – bl. a. gennem
decentralisering og selvforvaltning – som en enhed.
Skolerne
skal i samklang med brugerne rumme mål for udvikling af skolen som lokalt
kulturcenter.
De
foran nævnte overordnede mål skal opfyldes gennem følgende delmål:
Der
skal være helhed og sammenhæng i barnets liv. Det betyder:
At
der etableres et velfungerende samarbejde mellem faggrupperne på
indskolingsområdet.
At
der skabes et godt samarbejde mellem skoler og børnehaver/dagpleje der
understøtter en god og tryg skolestart.
At
overgangen fra distriktsskolen til overbygningsskolen tilrettelægges
under størst mulig hensyntagen til den enkelte elev.
Skolearbejdet
skal tage udgangspunkt i et højt fagligt og pædagogisk niveau og give
sociale udfordringer.
Skolen
skal underbygge og udvikle børnenes grundlæggende færdigheder og give
det enkelte barn de bedst mulige forudsætninger for at klare sig videre i
livet.
Forældrene
skal indgå i naturlige sammenhænge i deres børns skoleliv.
Der
skal ske en teknologisk udvikling, hvor informations- og
kommunikationsteknologi er en almindelig del af undervisningsmidlerne.
Samarbejdet
skal være dialogbaseret. Det betyder:
At
der afholdes årlige møder mellem skolebestyrelserne og Børne- og
Kulturudvalget.
At
der holdes årlige møder i Kontaktorganet for Skoleområdet.
Gennem
samarbejdet skal der sikres en skoleudvikling, der afspejler de stadige
forandringer i samfundet.
Byrådet
ønsker, at medarbejderne til enhver tid er kvalificerede til honorering
af nutidens og fremtidens krav. Det betyder:
At
medarbejderne skal støttes i den faglige og personlige udvikling med
henblik på at kvalificere sig til fremtiden.
At
Hadsten Kommune tilbyder sig som praktikvært i forbindelse med uddannelse
til lærer.
Det
daglige arbejde på skolen, mellem skolerne og mellem skolerne og
forvaltningen skal sikre kontinuitet, koordinering og fortsat udvikling af
de bæredygtige initiativer på skole- og fritidsområdet
(skolefritidsordningen)
Skoleledelsen
skal rustes til fremtidens krav gennem synlig pædagogisk, administrativ
og personalemæssig ledelse.
Skoleledelsen
er en del af fællesforvaltningens samlede ledelse og indgår i ledelses-
og udviklingsinitiativer indenfor hele skolevæsenet.
Byrådet
ønsker at forbedre skolernes fysiske rammer.
Folkeskolernes
fysiske rammer søges optimeret, så de på alle områder muliggør en
nutidig undervisning.
Der
er udarbejdet en plan for renovering af de udvendige fysiske rammer, og
der søges udarbejdet en tilsvarende for skolernes indvendige rammer.
Byrådet
ønsker en hensigtsmæssig og helhedsorienteret udnyttelse af
ressourcerne.
Indenfor
de af Byrådet afsatte rammer er skolerne selvforvaltende. Skolerne har
indenfor rammerne mulighed for at iværksætte det optimale tilbud under
hensyntagen til institutionelle og lokale forhold.
Byrådet
ønsker en langsigtet planlægning med henblik på at skabe et
velfungerende og stabilt skolevæsen.
Der
udarbejdes en årlig Folkeskoleredegørelse, som anvendes som
informations- og planlægningsværktøj for udviklingen indenfor
folkeskoleområdet, herunder skolefritidsordningen.
Alle
skolerne udarbejder virksomhedsplaner, hvori de såvel kort- som
langsigtede skolemål er beskrevet, og hvori der er foretaget en
evaluering af sidste års aktiviteter. Der udarbejdes en fælles
virksomhedsplan for kommunens folkeskoler, inkl. skolefritidsordningen, og
planen forelægges til politisk godkendelse.
Kvalitetsudvikling
skal være en naturlig og integreret del af det daglige arbejde indenfor
skolevæsenet som helhed og indenfor den enkelte skole.
Skolens
målsætning :
Hadbjerg
Skole er en rummelig og udviklingsorienteret skole.
Samarbejde
og samspil mellem skolen, eleverne, forældrene, bestyrelsen og
lokalsamfundet er forudsætningen for at skabe den ønskede rummelighed og
udvikling.
Skolen
ser det som sin opgave at skabe rammer, der passer til børnene - også
til de børn, der ikke helt passer ind i de vante skabeloner og derfor
oftest oplever at folkeskolen ikke har plads til dem.
Målsætningen
realiseres blandt andet i følgende fokuspunkter:
Hadbjerg
Skole er en rummelig skole.
Det
betyder en favnende skole, hvor børn får lov til at være børn. Også
selv om de ikke lige passer ind i de eksisterende skabeloner.
Det
betyder en åben skole, hvor ikke alt er låst af – en skole hvor meget
kan lade sig gøre for både elever, forældre, medarbejdere
og lokalsamfundet.
Det
betyder også en nytænkende skole, som giver plads for ideer og forslag,
der fremmer den pædagogiske og faglige udvikling.
Skolen
har en størrelse, der gør det muligt dels at skabe det nære skolemiljø,
dels at projektere og gennemføre større faglige og pædagogiske
udviklingsprojekter som for eksempel den helhedsorienterede indsats i
indskolingsperioden.
Et
billede af skoledistrikt 2 i fremtiden -
forslag
til en ny organisering
I år
2006 indgår Hadbjerg og Voldum skoledistrikter (skoledistrikt 2) i et tæt
pædagogisk samarbejde. Udgangspunktet for dette pædagogiske samarbejde
er de nuværende kommunale institutioner i området – sundhedspleje,
dagpleje, børnehaver, skolefritidsordninger og skoler.
Området tilbyder på denne måde en kommunal ydelse til alle børn
i alderen 0-16 år.
Målet
er at udbygge det tætte samarbejde, der allerede finder sted, så der
skabes en pædagogisk enhed der fleksibelt og smidigt løser opgaven i
forhold til den lokale udvikling og de lokale behov.
Samfundet
ændrer sig hastigt og betydeligt og de kommunale institutioner må finde
organisations- og samarbejdsformer, der gør det muligt at agere og
udvikle sig i et samfund præget af forandring. De kommunale tilbud må være
tidssvarende og forankret i lokalområdet, så de opfylder og modsvarer de
behov, der til enhver tid viser sig her.
Den
pædagogiske enhed kunne eksempelvis skabe fælles ressourcer gennem:
fælles planlægning af de kommunale tilbud så det bliver
muligt at tage højde for store årgange, flaskehalsproblemer ved
overgange mellem de kommunale tilbud og tilsvarende skiftende forhold
forskellige institutioner samarbejder omkring forskellige
administrative opgaver og løsninger så som indkøb, pedel-funktioner,
sekretær-funktioner o.l.
videreudvikling af det pædagogiske samarbejde mellem samtlige
institutioner i distrikt 2.
Det
stiller store krav til personalet at arbejde i en organisation, der
konstant er i bevægelse. Efteruddannelse er derfor en væsentlig faktor.
En pædagogisk
enhed vil kunne samle ressourcerne på institutionsområdet og øge
mulighederne for relevante efteruddannelsesaktiviteter. Gode
efteruddannelsesmuligheder vil desuden både kunne tiltrække og fastholde
velkvalificerede medarbejdere til lokalområdet.
Den
pædagogiske enhed kunne desuden åbne nye muligheder på en række områder:
Hadsten Kommune består af både land og by og den pædagogiske
enhed kunne således være et kvalitativt alternativ til at samle
aktiviteter og beslutninger 'inde i byen'.
Med baggrund i ovenstående foreslåes derfor, at der iværksættes
en organisatorisk udviklingsproces for og med skoledistrikt 2's
institutionsledere m.fl.
Formålet skal være at udarbejde en plan for overgang fra
nuværende organisering til en organisering efter de beskrevne principper
for en pædagogisk enhed.
Planen skal omfatte alle kommunale institutioner og
funktioner i skoledistrikt 2, som retter sig mod de 0-16 årige.
Sidste
år havde Hadbjerg skole 3 indsatsområder:
Skolestart/indskoling
– udskoling – skolens fysiske rammer.
Indskoling.
Skolen
tog den nye
indskolingsafdeling i brug januar 2003. Det har været til stor gavn for
alle på skolen. Indskolingen er blevet samlet og børnehaveklasserne
ligger nu rent fysik i forlængelse af resten af indskolingen. dette har
medført en udvidelse af samarbejdet mellem klasserne og lærerne i
indskolingen er nu samlet i et faseteam, som i fællesskab planlægger
aktiviteter for eleverne, skoleårets gang
og ordensregler for indskolingen.
Dette
gør sig også gældende for de øvrige to faseteam (mellemtrinet og
udskolingen).
Udskolingen.
Sidste
år beskrev vi en del omkring erhvervsklassen. Der er tidligere fremsendt
en evaluering vedr. det foreløbige arbejde med erhvervsklassen og skolen
har fået en positiv tilbagemelding fra Børen – og kultur udvalget og
mulighed for at fortsætte arbejdet også i skoleåret
2003/04. Vi håber på, at erhvervsklassen i løbet af kort tid må
blive et permanent tilbud til skolens/kommunens elever. Der er efter vores
opfattelse et stort behov for klassen og både elever og forældre
udtrykker stor tilfredshed med tilbudet.
Skolens
fysiske rammer.
Vi
har taget det nye indskolingsafsnit i brug. samtidig har vi bygget en del
om og fået samlet hele administrationen, lærerværelse, pædagogisk værksted
og møderum på et sted.
Helhedsplanen.
I det kommende år skal Hadsten kommunens helhedsplan for
folkeskolerne tages op til revision.
Hadbjerg skole vil fortsat meget gerne deltage i planlægningsarbejdet.
I etape 2 er der tale om faglokale renovering og
gymnastiksals udvidelse. Der er fremsendt planer vedr. etape 2 på
Hadbjerg skole til teknisk forvaltning fra bruger side.
Derudover mener vi, at man bør indarbejde specialklasserne i
helhedsplanen. I den oprindelige plan er disse klasser ikke med. Det er væsentligt
for arbejdet med specialklasser, at der bliver indrettet lokaler, som
tager højde for de specielle krav, der er.
Det er ligeledes væsentligt, at man tager fritidsdelen med i
planlægningen. Hvis man vil give flere elever fra kommunen et
heldagstilbud i kommunen, bør der også indrettes lokaler, som indeholder
værkstedstilbud til fritidsdelen
Den fælles skole.
Sidste år skrev vi:
Det
har været en stor succes, at have eksterne samarbejdspartnere tilknyttet
skolen. som lærerne kan bruge i forbindelse med deres arbejde med
specielle børn i undervisningen. I det kommende skoleår har vi udbygget
dette samarbejde, idet vi har tilkøbt ekstra ydelser hos PPR. Det er væsentligt,
at vi fortsat udbygger lærernes kompetencer indenfor dette område, så
vi kan give alle børn i skoleområdet et godt skoletilbud, men også at
vi kan hjælpe andre børn i kommunen til et godt skoleforløb og derved
også give dem et godt afsæt til deres voksenliv.
Arbejdet omkring dette emne fortsætter og har i dette skoleår
taget yderlig en ny dimension, idet skolen er indgået i samarbejde med
amtets konsulenter i et KVAS projekt.
Baggrunden er den af kommunen vedtagne rammebudgettering på
specialundervisningsområdet og at man ønsker at etablere flere
kvalitative kommunale tilbud, som kan fungere som alternativ til placering
i amtslige tilbud. Dette sker bl.a. ved
at
· arbejde
med teoretiske og praktiske problemstillinger for at udvikle og formidle
den viden og de erfaringer, der findes i gruppe af personale i
specialklasserne på Hadbjerg skole, som allerede har viden og erfaring
med undervisning af elever med særlige behov.
· drøfte
og afprøve rummelighedsbegrebet, forstået som integration og samarbejde
mellem specialundervisningen og almenundervisningen. Der er nedsat en
arbejdsgruppe på skolen, som skal uddybe dette område.
·
Der arbejdes med ovenstående målsætninger
ved f.eks.møder, undervisningsobservationer og supervision på skolen.
Niels
Fensby